Page 186 - A népi táplálkozás Hajdú-Bihar megyében a XX. század első felében
P. 186

113  HJ3MLT ÍV. A.402/a.4. Szob vár prot. 4,  1775.  80.1;  Elterjedt  szokás  volt,  hogy  az  „égett  bort"
              a  piacokon ún. „pálinkás  asszonyok" árulták.  ECSEDI  1935.  197.
           114  ECSEDI  1935.  197.
          115  BÁRSONY  1985.  48.
          116  TAKÁTS  1829; Vázlatosan  K. Mátyus  István  már  1787-ben  leírta. K. MÁTYUS  1787.
          117  ECSEDI  1935.  175; BENCSIK  1973.  124.
           118  DMNA  116-70.  Feljegyzés  1870-ből.
           119  Megyénk  minden részében  csináltak  be  fejes,  és  apró  káposztát.  Erdélyben  a XIX. század  elején
              csak fejes káposztát  tettek el, (MGB  1829. 286-288), ezzel szemben a Dunántúlon  főleg  apró ká­
              posztát  savanyítottak.  KARDOS  1943.  50-51.
           120  ENYEDI  1962. 415-423;  DMNA  1360-74  (Kismarja);  DMNA  1949-82  (Diószegi  Lajos  gyújt.),
              DMNA  2024-82  (Fülöp),  Sass Jánosné  gyűjt.); SZŰCS  1938.  223.
           121  ECSEDI  1935.  98.
          122 A z  uborkasavanyítás  Debrecenben  ugyanolyan  foglalkozás  volt,  mint  a  káposztasavanyítás.  Az
              „uborkacsináló  asszonyok" kis  hordókban  savanyították  az  uborkát,  és  a  piacon  árulták.  ECSEDI
              1935.  28.
           123  ENYEDI  1962. 429.
           124  M N  I. 38-39;  KARDOS  1943.  157; TÁLASI  1955.  31; SCHRAM  1964.  585.
                 2
           125  Vidékünkön  nincs  nagy  hagyománya  az  aszalásnak.  így  sem  a  szatmári  aszalóházaknak,  sem  a
              zempléni  földbe  mélyített  aszaló  építményeknek  nincsenek tárgyi  emlékei.  ECSEDI  1935.  165.
           126  K. KOVÁCS  1970.  618-619.
           127  A  népi  elbeszélés  szerint egy  gazda a szógájával  küldött  egy  fazék  tejet a nála  dolgozó  cigányok­
              nak.  A legény  tréfából  beleszékelt  a tejbe. Aztán még figyelmeztette  is a cigányokat:  „vigyázzatok,
              mert  alul  van a fele". Ezek  látván  a gyanús  dolgot, egymást  biztatgatták:  ,.szérdik  a' te!" így aztán
              lassan  mind  megették.  Gáborjáni  népi  elbeszélés.
           128  ECSEDI  1935.  159-163.
           129  K. KOVÁCS  1970.  619.
           130  DMNA  2020-82.36.
           131  BERECZKI  DMNA  171/3-70.27.
           132  SCHRAM  1964.  581.
           133  BERECZKI  DMNA  171/3-70.27;  Ismeri:  ECSEDI  1935.  161-162;  SZŰCS  1938.  225;  Újszent­
              margitán  úgy tudják,  hogy  a  tejfelt  „feltették  egy  edényben  a  kályhára,  és  zsírjára  sütötték". A z
              edényben  maradt  vajízű  sárgás  zsiradékot  vajaljának  nevezték.  DMNA  2020-82.23.
           134  Bődi  Erzsébet  szerint Bárándon  emlékeznek  az író kisütésére.  Bizonyára  a vajkisütés  emlékéről  le­
              het szó. BÓDI  1985.  345.
           135  Tehát  a  Kisbán  Eszter  által  vázolt  határt  nem  sikerült  tovább  bővíteni.  KISBÁN  1967.  81-94.
           136  ECSEDI  1935.  55; MADARASSY  1932. 79-81;  G RATZ  1930.
           137  FÜVESSY  1980.
           138  VIGA  1981.  37; K. KOVÁCS  1970.  617-637.
           139  KISBÁN  1967.  88-91.
           140  VARGA  1973/a  499.
           141  Mindössze  Hajdúszoboszlóról  van egyetlen  adatunk, amikor a juhász  felesége  a néhány  óráig  állni
              hagyott  juhtejnek  leszedte  a  tetejét,  s  azt  főzéshez  felhasználta.  Ezzel  persze  a  gomolya  szegé­
              nyebb lett. BERECZKI  DMNA  171/3-70.6.
           142  ECSEDI  1929.  22-24.
           143  BERECZKI  DMNA  170/2-70.20.
           144  Ha a gomolya romlani kezdett, a férgesedéstől  úgy próbálták  megóvni,  hogy rozslisztből  készült híg
              péppel  kenték  be,  s  így  szárították.  Hasonló  péppel  kenték  be  a  télire  eltett  juhtúró  tetejét  is.
              DMNA  116-70.  Feljegyzés  1870-ből, Debrecen.
           145  BERECZKI  DMNA  171/3.29.
           146  ECSEDI  1929.  22-24.
           147  ECSEDI  1935.  54; BERECZKI  DMNA  170/2-70.20-27;  DMNA  624-61.10.
           148  A  zsendicének  orda, puina  elnevezésével  vidékünkön  nem  találkoztunk.  GUNDA  1964.  599-600.
           149  MGB 1929.  235-236.
           150  MNL I. 205.  „bálmos";  Ugyanezt  írja  le  NAGY  1943, 85.
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191