Page 178 - A népi táplálkozás Hajdú-Bihar megyében a XX. század első felében
P. 178

dányban,  Hajdúszoboszlón,  Sárándon  birkapaprikást,  néhol  még csigalevest  is  főztek,
            tyúkhússal.
                Az  emberi életkor  végén,  a  temetéskor  megyénk  egész  területén  halotti  tort  tar­
            tottak. Már előbb  is, a sírásókat  szalonnával,  borral, vagy pálinkával  látták  el. Hason­
            lóan  a  halottas  háznál  kosztolt a  fejfafaragó  mindaddig, míg a  fejfa  el  nem  készült.
            Magát  a  tort  a  temetés  után  tartották.  Tudunk  róla,  hogy  a  Bihar  megyei  Sárréten
            és környékén  a  XVIII.  században,  de még a XIX. század  első  felében  is egész  marhát
                                                   t
            megsütöttek,  főztek,  s hordó  bort megittak a oron.  Gáborjánban  a nők a  házban,
                                                         3 8 5
            a  férfiak  a juhszínben  ültek  asztalhoz,  ahol birkapaprikást  ettek, bort  ittak. (Itt néha
            még  nótázásra  is  sor  került.)  Debrecenben  régen  a  torra  vargalevest  főztek,  marha­
            hússal,  főtt  árpakásával. Juhtartó  helységekben  a juhhús, más helyen a  baromfiakból
            főzött  húsleves,  gulyásleves  volt  a  jellemző,  sült  húsokkal.  Konyáron  a  temetés  után
            közvetlenül  a  résztvevők,  akik  visszamentek  a  halottas  házhoz,  előbb  magában  ke­
            nyeret  kaptak,  s  hozzá  bort.
                A  két világháború  között  kezdtek  megszűnni  a  nagy  torok, de  az  1960-as  évek­
            től  ismét  kezd  felújulni.  Ujabban  sok helyen hideg ételekkel  terítenek:  kolbászt,  sza­
            lonnát,  főtt  sonkát,  tésztaféléket  szolgálnak  fel.  Zsákán  szokásban  volt,  hogy  a
            temetés  után  három  nappal  a  környéken  lakó  gyerekeket  meghívták  a  halottas  ház­
            hoz,  akik  itt bab-,  vagy krumplilevest és tejbekását,  újabban  tejbegrízt  kapnak.


                        A  gazdasági  tevékenységhez  kapcsolódó  ünnepek



                A  gazdasági  élettel  kapcsolatos  „rituális"  étkezések  hagyománya  minden bi­
            zonnyal  az  egykori céhbeli  élet  lakomáiból  merítette  a  példát.  A  tiszántúli  céhes  élet
            egyik központja  éppen  Debrecen  volt,  így feltételezhető,  hogy  az  itteni  céhbeli  lako­
            mák  hatással  voltak  a környéken  élő parasztság  ünnepi  étkezési  szokásaira  is. A  céh­
            beli  nagy  társas  lakomákat  a  XVIII.  század  második  felétől  tiltották,  de  ezek,  ha
            szerényebb  formában  is,  túlélték  a  céhrendszert,  s  még a  XX. század  elejei  iparos
            összejöveteleken  is éreztették  hatásukat.
                A  céhekben  legfontosabb  közös  étkezés  az  úgynevezet  mesterasztal  volt, melyet
            a  felszabadított  legény  adott  a  céhbeli  mesterek  számára.  Az  1760  előtti  céhlevelek
            rendszerint  közlik  a  mesterasztal  kötelező  menüjét.  Néhányat  ezek  közül  Ecsedi Ist­
            ván,  Takács  Béla,  Varga  Gyula idézett  munkáiból  közlünk:  3 8 6

                 Gyapjúrnűvesek,  1468:  A  legény  első  beállására  két jó  tál  étket  és  egy  sültet,
            négy  pint  bort  ad  a látómestereknek.  Remekléskor  pedig 8 tál étellel,  sülttel,  50  icce
            borral  vendégelje  meg  a  céhet.
                Fésűsök,  1674: mesterasztal  „Egy  temérdek  fazék  káposztás hús, két tyúk  főve,
             egy  malac  sütve,  fehér  kenyér,  dió, mogyoró."  Ugyanők  1713-ban: Tehénhús,  velős­
            konccal  és  disznóorjával  elegyesen  főtt  káposzta,  felül  eleven  borssal  meghintve.
            Laskával,  vagy rizskásával  főtt  kappan,  vagy jó öreg  tyúk.  Malac, vagy lúd, vagy ru-
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183