Page 172 - A népi táplálkozás Hajdú-Bihar megyében a XX. század első felében
P. 172
Újszentmargitán pl. a böjti időszak alatt is szívesen főztek habart leveseket, s a főtt
tésztákat vajaljával ízesítették.
A reformátusok napi étrendjében a böjt hatása abban mutatkozik, hogy ezek
ben a hónapokban több főtt tésztát esznek, több tejet, tejfelt, mézet fogyasztanak,
mint máskor. Különösen a pénteki napokon mérsékelik a zsíros ételek fogyasztását.
Sok faluban tipikus pénteki eledel a paszulyleves, s általában kerülik a zsíros étele
ket.
A legszigorúbb böjtöt a görög katolikusok a nyíri falukban, s a görögkeleti val
lású románok tartották. Fülöpön pl. még az 1910-es években is „szigorú böjtöt" tar
tottak, tehát nemcsak zsíros ételt, de még tejet és tojást se ettek, kivéve a sárga
túrót, melyet a szigorú böjt alatt is elfogyasztották. 37 5
Legszigorúbb böjtös nap a nagypéntek. A hithű görög katolikusok, de némely
helyen a rómaiak is ezen a napon teljes böjtöt tartottak, azaz egész nap semmit nem
ettek. A nagypénteki böjt még a református falukat is érintette: általában ezen a na
pon ők se ettek zsíros ételt, hanem ciberét, ciberelevest, mákos, túrós laskát főztek,
igaz, a debreceniek ezt azért jól meghintették szalonna tepertővel. Nagypénteken a
református falukban is tengerit pattogtattak. Újszentmargitán a böjtöt azzal enyhí
tették, hogy napraforgót pirítottak s azt ették.
Húsvét vasárnap reggelén aztán véget ért a böjt. Ilyenkor mindenütt a megszo
kottnál dúsabb ebédet főztek. A hozzávalókat már előző nap elkészítették. A katoli
kusok mindenütt kalácsot sütöttek, sonkát, tojást főztek, s ezeket egy üveg borral
húsvét reggelén elvitték szentelésre. Legjellemzőbb a hajdúdorogiak 5 rózsával díszí
tett pászkakalácsa. Fülöpön, Nyírábrányban, Budaábrányban sódart, kolbászt, töltött
tyúkot és sárga túrót is szenteltettek.
A szentelékeket erre a célra készített díszes vesszőkosarakba rakták, s szent jel
vényekkel díszített szentelő kendővel leterítették. A felszentelt ételeket húsvét nap
ján elfogyasztották, ezekkel a köszöntőket, locsolókat is megkínálták. Általában
vigyáztak arra, hogy a szentelmények minden morzsáját megőrizzék. Amit már nem
ettek meg, azt az állatoknak adták (Sáránd). Fülöpön a szentelt tojások héját eléget-
t é k . 3 7 6
A húsvéti ünnepi ebéden elmaradhatatlan volt a tyúkhúsleves. Nagyon sok he
lyen főztek töltött káposztát, kocsonyát (Egyek, Újszentmargita, Püspökladány, Haj
dúnánás), némely helyen birkapörköltet (Egyek, Biharnagybajom), báránysültet
(Hencida, Gáborján, Biharnagybajom, Hajdúhadház, Báránd). Újabban ott is sokan
főznek sonkát, ahol nem szokás a szenteltetés, mert a húsvéti locsolókat főtt sonká
val is illik megkínálni. Húsvétkor elmaradhatatlan volt a kalács, s mellette még va
lamilyen édes sütemény, régebben fánk, csőröge, újabban szalakális, cukrozott
tészták.
A húsvéti ételtobzódás után az évi rendes kerékvágásba tért vissza a táplálkozás
menete. A tavaszi évad utolsó nagy ünnepe a pünkösd étrendje már alig tért el a
rendes vasárnapi menütől. Ilyenkor már kimerülőben volt a télen feltöltött kamara,
az új meg még nem érkezett el. Ezért a pünkösdi kalács az egyetlen, amit legalábbis
a Berettyó-menti falukban sohase hagytak el, mivel itt szokásban volt, hogy pünkösd