Page 172 - A népi táplálkozás Hajdú-Bihar megyében a XX. század első felében
P. 172

Újszentmargitán  pl. a  böjti  időszak  alatt  is  szívesen  főztek  habart  leveseket,  s  a  főtt
            tésztákat  vajaljával  ízesítették.
                A  reformátusok  napi  étrendjében  a  böjt  hatása  abban  mutatkozik,  hogy  ezek­
            ben  a  hónapokban  több  főtt  tésztát  esznek,  több  tejet,  tejfelt,  mézet  fogyasztanak,
            mint  máskor.  Különösen  a  pénteki  napokon  mérsékelik  a  zsíros  ételek  fogyasztását.
            Sok  faluban  tipikus pénteki  eledel  a  paszulyleves,  s általában  kerülik  a  zsíros  étele­
            ket.
                A  legszigorúbb  böjtöt  a görög  katolikusok  a  nyíri  falukban,  s  a  görögkeleti  val­
            lású  románok  tartották.  Fülöpön  pl. még az  1910-es években  is  „szigorú  böjtöt"  tar­
            tottak,  tehát  nemcsak  zsíros  ételt,  de  még  tejet  és  tojást  se  ettek,  kivéve  a  sárga
            túrót,  melyet  a  szigorú  böjt  alatt  is  elfogyasztották.  37 5
                Legszigorúbb  böjtös  nap  a  nagypéntek.  A  hithű  görög  katolikusok,  de  némely
            helyen  a rómaiak  is ezen a  napon  teljes  böjtöt tartottak,  azaz egész  nap  semmit  nem
            ettek.  A  nagypénteki  böjt  még a református  falukat  is érintette:  általában  ezen  a  na­
            pon  ők  se  ettek  zsíros  ételt,  hanem  ciberét,  ciberelevest,  mákos,  túrós  laskát  főztek,
            igaz,  a  debreceniek  ezt  azért  jól  meghintették  szalonna  tepertővel.  Nagypénteken  a
            református  falukban  is  tengerit  pattogtattak.  Újszentmargitán  a  böjtöt  azzal  enyhí­
            tették,  hogy  napraforgót  pirítottak  s  azt  ették.
                Húsvét  vasárnap  reggelén  aztán  véget  ért  a  böjt.  Ilyenkor mindenütt  a  megszo­
            kottnál  dúsabb  ebédet  főztek.  A  hozzávalókat  már előző  nap  elkészítették.  A  katoli­
            kusok  mindenütt  kalácsot  sütöttek,  sonkát,  tojást  főztek,  s  ezeket  egy  üveg  borral
            húsvét  reggelén  elvitték  szentelésre.  Legjellemzőbb  a  hajdúdorogiak  5  rózsával  díszí­
            tett  pászkakalácsa.  Fülöpön,  Nyírábrányban,  Budaábrányban  sódart,  kolbászt,  töltött
            tyúkot  és  sárga  túrót  is  szenteltettek.
                A  szentelékeket  erre  a célra  készített  díszes vesszőkosarakba  rakták,  s szent  jel­
            vényekkel  díszített  szentelő  kendővel  leterítették.  A  felszentelt  ételeket  húsvét  nap­
            ján  elfogyasztották,  ezekkel  a  köszöntőket,  locsolókat  is  megkínálták.  Általában
            vigyáztak  arra,  hogy  a  szentelmények  minden  morzsáját  megőrizzék.  Amit már  nem
            ettek  meg,  azt  az  állatoknak  adták  (Sáránd).  Fülöpön  a  szentelt  tojások  héját  eléget-
            t é k .  3 7 6
                A  húsvéti  ünnepi  ebéden  elmaradhatatlan  volt  a  tyúkhúsleves.  Nagyon  sok  he­
            lyen  főztek  töltött  káposztát,  kocsonyát  (Egyek, Újszentmargita,  Püspökladány,  Haj­
            dúnánás),  némely  helyen  birkapörköltet  (Egyek,  Biharnagybajom),  báránysültet
            (Hencida,  Gáborján,  Biharnagybajom,  Hajdúhadház,  Báránd).  Újabban  ott  is  sokan
            főznek  sonkát,  ahol  nem  szokás  a  szenteltetés,  mert  a  húsvéti  locsolókat  főtt  sonká­
            val  is  illik  megkínálni.  Húsvétkor  elmaradhatatlan  volt  a  kalács,  s  mellette  még va­
            lamilyen  édes  sütemény,  régebben  fánk,  csőröge,  újabban  szalakális,  cukrozott
            tészták.
                A  húsvéti  ételtobzódás  után  az  évi rendes kerékvágásba  tért  vissza  a  táplálkozás
            menete.  A  tavaszi  évad  utolsó  nagy  ünnepe  a  pünkösd  étrendje  már  alig  tért  el  a
            rendes vasárnapi  menütől.  Ilyenkor már kimerülőben  volt  a  télen  feltöltött  kamara,
            az új  meg még nem  érkezett  el. Ezért  a  pünkösdi  kalács  az  egyetlen, amit  legalábbis
            a  Berettyó-menti  falukban  sohase hagytak  el, mivel itt szokásban  volt,  hogy  pünkösd
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177