Page 169 - A népi táplálkozás Hajdú-Bihar megyében a XX. század első felében
P. 169

előttük  van.  Ha  azonban  valaki „nyakig  teleette  magát",  „szartig  telerakta  a  hasát",
        azt  megszólták,  s  az  ilyen  embert  nem  szívesen  hívták  azután  munkára.  De  a  jobb
        gazdák  nem  szerették  a  „kákabélű",  rosszétkű,  beteges  embereket  sem,  mert  ezek
        nem  bírták  a  munkát.  3 7 0
            Otthon,  az  asztalnál  való  étkezéskor  nem  tartottak  „sziesztát":  az  evés  befeje­
        zése  után  a  férfiak  azonnal  indultak munkába,  a  nők pedig  mosogattak,  rendbe  tet­
        ték  a  konyhát.




                          Az  ünnepek   táplálkozási  rendje



            Az  ünnep  a  táplálkozásban  is  a  hétköznapok  egyszerű  monotóniájából  való i ­
                                                                             k
        emelkedést  jelentett. A  pihenésen,  lelki  feltöltődésen,  bizonyos transzcendens vágyak
        kiélésén  túl legfőbb  funkciója  az  emberi, elsősorban  a családi,  rokoni,  baráti  kapcso­
        latok  felelevenítése.  Ez  pedig  törvényszerűen  együttjárt  a  táplálkozási  rend valami­
        féle  megváltoztatásával.
            Az  ünnepi  táplálkozásban  mindenekelőtt  a  megszokott  ételek  gazdagabb, tartal­
        masabb elkészítésével  találkozunk.  Általában  bővült  az  étrend  is. Bár a paraszti  táp­
        lálkozásban  nem  találkozunk  a  régi  főúri  konyhák  15-20  fogásból  álló  gazdag
        választékával,  de  a  szegényebbek  is  igyekeztek  bővíteni  a  hétköznapi  egy-két  fogást
        legalábbis  tésztákkal,  csemegékkel,  italokkal.  A  húsok  mellé  savanyúságok  is  jártak.
        Egyes fő  fogások  megkettőződtek.  Pl. a  levesben  főtt  húsok  mártással  új  fogást  ké­
        peztek,  a  húsok  közé  pótfogásként  belépett  a  húsos,  töltött  káposzta.  így  az  eredeti
        két  fogásból  egyszerűen  4-5  fogás  is  kifejlődhetett.
            Az  ünnepi  táplálkozás  másik  jellemzője,  hogy  bizonyos  ünnepekhez  mindig
        ugyanazok  az  ételféleségek,  néha  hagyományos  étrendek  kapcsolódnak.  Egyes  ételfé­
        leségek  így rituális  tartalmat  nyernek  (pl.  a húsvéti  pászkakalács  és egyéb  szentelmé-
        nyek).
            Az  ünnepi  táplálkozás  fontos  mozzanata,  hogy legtöbbször  olyan közösségi  meg-
        nyüvánulás,  melyen  nemcsak  a  teljes  család,  hanem  annál  tágabb  közösség  is  részt
        vesz. Ebből  is következik,  hogy itt sokkal nagyobb  súly  esik  a külsőségekre,  a  hagyo­
        mányok  pontosabb betartására,  még akkor  is, ha  ez  igen  nagy  megterhelést  jelent  a
        rendező  családnak.
            Az  ünnepi  étkezések  színtere  legtöbbször  a  szoba, melyet  gyakran  a  szükséglet­
        nek  megfelelően  erre  a  célra  átrendeznek.  Az  asztalt  ilyenkor gyakran  megnagyob­
        bították,  leterítették  és  valamilyen  módon  fel  is  díszítették.  Ha  olyan  nagyszámú
        résztvevőre  számítottak,  akik a  házban  nem  fértek  el, akkor  igénybe  vették  a pitart,
        a  kisszobát,  sőt ha  kellett, egyéb  időszakos  építményt  is. Csűrös  vidéken  ilyen  volt  a
        csűr,  mivel  nálunk  ilyen  nem  volt,  szóba  jöhetett  a  juhhodály,  vagy  pedig  ponyvák­
        ból,  zöld  gallyakból  az  udvaron  külön  sátrat  építettek,  s itt  terítettek.
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174