Page 168 - A népi táplálkozás Hajdú-Bihar megyében a XX. század első felében
P. 168

a  magáét  ette.  De ha  valaki  bort, vagy pálinkát  hozott  magával,  azzal  illő volt  felkö­
          szöntem  az  ebédhez  jött  vendéget.
              Otthon  a  faluban  asztalnál  ettek,  melyet  hátköznapokon  nem  mindig  terítettek
          le  abrosszal.  Ha hideg étel  volt,  evőeszközt  nem  adtak,  csak  egy kés volt  az  asztalon,
          mellyel  ki-ki  magának  vágott  annyi  kenyeret,  amennyire  szüksége  volt,  vagy  ezzel
          vágott  az  asztal  közepén  egy tányérba  elhelyezett  szalonnából,  kolbászból.  A  férfiak­
          nak  volt  bicskája,  a  nők  a  gazdasszony tói  kértek  egy-egy  konyhakést,  azzal  ettek,
          ugyanúgy  kézből,  mint  a  mezőn.  Ha  leves  is  volt,  mindenki kapott  egy-egy  tányért,
          egy  kanalat,  újabban  már villát  is.
              A  leveses  tálat  az  asztal  közepére  tették,  s  abból  mindenki magának  szedett  a
          merőkanállal,  amennyit  akart.  Csak  a  polgárosuló  parasztoknál  fordult  elő, hogy  a
          gazdasszony  férjének,  vagy a család  tagjainak  kiszedte  a levest. Bár vidékünkön  nem
          volt  olyan szokás,  hogy  a nők nem  ülhettek  az  asztalhoz,  azért  mégis  a nők legtöbb­
          ször  külön  ettek. Voltak  olyan patriarchális  családok,  ahol a  gazda  maga  mellé  ültet­
          te  a  feleségét,  de  ha  nem volt, aki felszolgáljon,  úgyis  mindig  fel kellett  állnia,  tehát
          inkább  le  se  ült  (Hajdúnánás,  Hencida). Az viszont  természetes  volt,  hogy  a  család­
          tagokon  kívül  a  cselédek  és a  munkások  is  egy  asztalnál  ettek  a  gazdával.  Ilyenkor
          mindig  a  gazda  szedett  először,  azután  életkor  szerint  haladtak  sorba.  Ha  idősebb
          volt  a  cseléd,  vagy  a  munkás,  előbb  szedett,  mint  a  nála  fiatalabb  családtag.
              A  szedéskor  ki-ki  számotvetett,  hogy kb. mennyi jut, s úgy kellett  szedni,  hogy
          az  asztalnál  ülők  mindenikének  jusson.  Ha  volt  bőségesen  étel,  akkor  a  gazda  vagy
          a  gazdasszony  tovább  kínálta:  „szedjenek  még!",  „na, szeressék  még!". Arra  viszont
          vigyázni  kellett,  hogy  többet  ne  szedjenek,  mint  amit  meg  bírnak  enni, mert  a  leg­
          nagyobb véteknek  számított,  ha  valaki  nem  ette  meg  a  tányérjába  kiszedett  ételt.  A
          gyerekeknek  ugyan  az  anyja  szedte ki az  ételt,  de  még ezeknek  se  volt  szabad  meg­
          hagyni:  ha  nem  ették  meg, addig  nem  kaptak  más ételt.
              Ha  több  fogás  volt,  azt  is ugyanabból  a  tányérból  ették,  s közben  a tányért  nem
          mosták  el. Bár az  igaz,  hogy  a  vastagételeket  még a XX. század  első  felében  is  na­
          gyon  sok  helyen  közös  tálból  ették,  tehát  nem  volt  szükség  a  leveses tányérra.  Akár
          közös  tálból  ettek,  akár  nem, az  az ősi szabály élt, hogy a közös  tálból  mindenki csak
          „maga  elől"  vehetett,  éppen  úgy, mint  mikor  a  pásztorok  a  közös  bográcsból  ettek.
          Aki  ezt  elvétette,  azt  a  gazda  rendre  utasította.  (Az anekdota  szerint  a  hortobágyi
          pásztor  Mátyás  királynak  is a kezére  ütött  a  kerekfejű  kanállal, amikor az  a  bogrács
          másik  oldalából  akart  húst  venni, mondván:  „magad  elől, uram-király!")  A közös  tál­
          ból  evésnél  nagy  szégyen  volt,  ha  valaki  elcsorgatta  az  ételt.  Éppen  ezért  minden fa­
          lat  alá  egy  darab  kenyeret  tartottak  „kármentő"-nek.
              Evés közben  nem  illett  beszélni. Ha mégis elkerülhetetlen  volt, egy-két  szóval el­
          mondták,  amit akartak.  Evés  előtt  a  vallásos  emberek  imádkoztak,  a katolikusok ke­
          resztet  vetettek.  Az  asztalnál  is  ügyelni  kellett  az  evés  ritmusára.  A k i  nagyon
          gyorsan  falta  az  ételt,  arra  azt  mondták:  „lúbélü",  ha  lassan  evett:  „nyámnyila". Az
          ilyet  meg  is szólították:  „meg  kék kalapálni  a  fogát!".
              Tudni  kellett,  mikor  illett  az  evést  abbahagyni.  Rendszerint  a  gazda  kezdte  el,
          és  ő  hagyta  abba  legelőbb,  ha  azonban  még volt  a  tálban,  akkor  a  többieket  tovább
          kínálta:  „egyenek  csak  emberek,  garas  a  fenekin",  vagyis  egyék  meg  mindet,  ami
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173