Page 170 - A népi táplálkozás Hajdú-Bihar megyében a XX. század első felében
P. 170

A  fontosabb  ünnepek  részben  az  úgynevezett  jeles  napokhoz,  az  emberi  életkor
          fordulóihoz,  a  munka  és  a  társasélet  jelesebb eseményeihez  kapcsolódnak.


                                  A jeles  napok étrendje

              Hét  naponként  ismétlődő  jeles  nap  a  vasárnap, (zsidóknál a  szombat),  mely  a
          Mózes-féle  teremtésmítosz  szerint  munkaszüneti  nap,  s erre  a napra  esnek a  keresz­
          tyének  számára  kötelezően  előírt  istentiszteletek,  templomjárások.  A vasárnapi  étke­
          zések  éppen  ezért  a  templomi istentiszteletekhez  igazodtak.
              Vasárnap  reggel falun mindig  felseperték  a ház elejét,  az utcát,  az udvart,  a csa­
          lád  minden  tagja  „megtisztálkodott",  a  férfiak  borotválkoztak.  Ennek  megfelelően  a
          reggeli  a  megszokottnál  kissé  későbbre  tolódott.  Különösen  ott,  ahol  kora  reggeli,
          hajnali  misére  is elmentek.  Emiatt  is  a vasárnapi  reggeli nem  nagyon  különbözött  a
          hétköznapitól,  de  ahol  az  ünnepnek  nyomatékot  akartak  adni,  itt  jelentek  meg  az
          újabb  ételek,  mint  a kávé,  tea,  melyet jobb módúak  néha  kaláccsal  ettek.  A  szokásos
          pirítós  kenyér,  sült  szalonna,  kolbász  mellett  több  helyen  főleg  vasárnap  reggel  ettek
          szalonna  zsírjában  dinsztelt  káposztát  (Fülöp),  tojás  rántottát  kolbásszal.
              A  vasárnapi  ebéd  legkevesebb két fogásból  állt. Legtipikusabb, sok  helyen  állan­
          dó  eleme  a  húsleves.  Ennek  elmaradása  a  szegénység  jele. Természetesen,  leggyako­
          ribb  a  tyúkhúsleves,  ritkább  a  marhahúsleves.  Számbajöhet  még a  friss  hússal  főzött
          zöldség-,  vagy  gyümölcsleves,  de  a  füstölt  hússal  főzött  levesek  már nem  számítanak
          ünnepi  levesnek.  A  második  fogást  képezhette  a  levesben  megfőtt  hús valamilyen
          mártással,  töltött  káposzta, valamilyen sült hús, újabban  rántott  hús, paprikás  csirke.
          Ugyancsak  újabb  vasárnapi  köret  a  rizskása,  s gyakori a savanyúság.  Kivételes  alkal­
          makkor, főleg  amikor kedves vendég  is jött  ebédre,  a leves és a sült hús közé  beépül­
          hetett  a  főtt  hús  mártással,  a  töltött  paprika,  vagy  a  töltött  káposzta.  A  vasárnapi
          ebéd  nagyon  gyakran  záródott  valamilyen édes  tésztával.  Ez  régebben  lehetett  fánk,
          csőröge,  vízenkullogó,  kürtös  kalács,  újabban  édes  tészta.  Ha  vendég  volt,  vasárnap
          elengedhetetlen  volt  ebédhez  a  bor,  vagy  a  pálinka.
              A  vasárnap  esti  vacsora  rendszerint  déli  maradékból  állt.  Ha  ez  elfogyott, vagy
          vacsorára  is  maradt  a  vendég,  akkor  valami  gyorsan  elkészíthető  zsíros  egytálételt
          készítettek.  Kábán  pl. ilyenkor ettek  savanyú  káposztát  sült  szalonnával,  sok  helyen
          kolbászos  rántottát,  sült  oldalast,  sült  töviskes  húst,  sült  kolbászt.  Hencidán  vasárnap
          esti  vacsora  volt  a  kocsonya.



              Újév  napja

              Az  újévi  ünnep  már szilveszter  estéjén  kezdődött. Az év utolsó  estéjén  szívesen
          főztek  szemes terményből  főzelékfélét,  mert  azt  hitték,  hogy  az  szerencsét  hoz  az  új
          évben,  különösen  ha  disznóhúst  is  főztek  bele.  Újszentmargitán  szüveszter  estéjén
          szemes kukoricát  főztek,  cukorrépával  édesítve. Legtöbb  helyen már óév utolsó  nap­
          ján  se  főztek  baromfit, mert  ez  a  hiedelem  szerint  elkaparja  az  újévtől  a  szerencsét.
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175