Page 187 - A debreceni és tiszántúli magyar emberek táplálkozása
P. 187

:i47

      1696-ban  a  kogyinak,  gurulykának,  torpolyinkának  a  városba
      való  behozatalát  tiltja  el. 1
           1706-ban  így  panaszkodik  a  város  :  A  kugyinak  behordása
      felette  elszaporodván  a  város  kárára,  ezért  a  behordást  eltiltja
      a  tanács. 2  A  csempészés  a  város  minden  szigorú  rendelkezésére
      csak  folyt  tovább.  A  város  nem  egyszer  az  áru  elpusztítását
      rendelte  el.  így  1754-ben  két  átalag  pályinkának  verik  be  a
      fenekét  ! Néhány  nap  múlva
      újra  egy  hordót  pusztítottak
      így  el.
          Hiába,  a  vakbort  és  a
      vakpályinkát  továbbra  isárul-
      ták,  súlyos  károkat  okozva  a
      város  jövedelmében.  A  város
      szigorúan  védi  a  fogyasztási
      adó  jövedelmet.  1743-ban  ezt
      határozza  :  A  korcsmában
      rosszul  kél  a  bor,  ezért  nagy
      vizsgálat  tartassék,  ki  mér
      vakbort  és  vakpályinkát.  Kü-
      lönösen  a  vőfélyeket,  bába
      czompókat,  pecsenye  hordókat
      s  több  aféle  házalókat,  kik-
      nek  inkább  tudva  lehet,  hol
      árultatik  vakbor  és  vakpá-
                r
      lyinka,  aki ajta kapatik,  nem
      40  napi  áristommal  büntet-
      tetik,  hanem  egyéb  kemény
      büntetéssel  és  háza  is  levo-
      natik. 3
          A  magyar  ember  csak  a
      bort  tisztelte  mindig  meg  ital-
      nak.A  világháború  előtt  egy        Fig.  93.  ábra.
      tiszántúli  kisgazdát  kérde- Egyházi boroskanta.  Debrecen,  Déri
      zek  meg.                               múzeum.
          —   Na  mit  ittak  József  Weinkrug  für  die  Kirche.  Déri
      bátyámék  a  nagy  névnapon  ?          Museum.
          —   Hát   uram   ki  sert
      ivott,  ki  meg  italt  (bort),  felelte  a  világ legtermészetesebb
      hangján.  A  pályinkát  bár  megissza,  de  nem  becsüli  semmire.
      A  debreceni  ember  a  pályinkát  lámpás,  szemvíz,  gugyi,  nerán-
      gass,  papramorgó  néven  ismeri.
          A borosember  bort kantával,  cseberrel jándékozhatott  egyes
                                              a
          1  Városi  jegyzőkönyv.  1706.  63.  DVL.
          2  Városi  jegyzőkönyv.  1696.  417.  DVL.
          3  Városi  jegyzőkönyv.  1743.  101.  DVL
   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192