Page 183 - A debreceni és tiszántúli magyar emberek táplálkozása
P. 183

343

       cukortartalmú,  vagy  keményítőt  tartalmazó  anyagokból  állí-
       tották  elő.  Az  utóbbiból  fejlődött  ki  a  sörkészítés.
            Minden  jel  arra  vall,  hogy  a  legrégibb  szeszesitalt  mézből
       készítették  és  méhsör  volt.  Később  az  állattenyésztéssel  foglal-
                     t
       kozó  népek  a ejet  erjesztették  meg.  A  lótejből  erjesztik  ma  is
       a  nomádok  a  kimiszt,  a  tehén  és  kecsketejből  a  kefir-t.
            Jóval  később  a  földművelő  népek  rájöttek  arra,  hogy  a
       lisztes  anyagokat  alkoholos  ital  készítésére  lehet  felhasználni,
       így  került  a  rizsből  Indiában  a  cangé,  Kínában  a  dzsu,  Japánban
        a  sakhi  vagy  samu,  a  búzából  Törökországban  a  boza,  a  Bal-
       kánon  a  kölesből  a  boza,  a  muharból  a  románok  kedvenc  itala
       a  braha,  lisztből  a  görögök  rt'/um-ja  vagy  korma-ja,  a  rómaiak
       poseai-]SL,  a  rozs  és  árpalisztből  az  orosz  kvasz,  kukoricából  az
       amerikai  chica.
            Az  árpasör  készítése  Egyiptomból  terjedt  el,  ahol  hitük
       szerint  Ozirisz  isten anította  a  népet  a  serfőzésre.  A  serkészítés
                           t
       központja  a  Nilus  torkolatában  fekvő  Pelusiurn  volt.  Innen
       terjedt  el  Trakiába,  Pannoniában  (Dunántúlra),  ahol  az  őslakók
       sabaja  vagy  canum  néven  ismerték,  és  terjesztették  a  sert.
       Innen  terjedt  el  az  ősgermánoknál  is.  A  komlót  mint  a  ser
       fűszerét  a  testvér  finn  nép  vitte  be  és  Szent  Hildegard  a  ruperts-
       bergi  kolostor  főnöknője  1079-ben  elsőnek  említi,  hogy  a  komló
       a  serfőzés  fontos  kelléke.
            A  fenntiekből  látszik,  hogy  a  serfőzést  hazánkban  már  a
       magyarok   bejövetele  előtt  is  gyakorolták.  Attila  idejében  az
       előkelők  itala  a  méhser  volt,  az  árpasert  a  szolgák  itták  és
       kamon-nák   nevezték.  Történeti  adatok  vannak  arra,  hogy  az
       árpaser  főzése  XIII.  században  az  egész  Magyarországon  el  volt
        terjedve.  Katona  szerint  ezt  a  sert  venyeré-nek  nevezték.  Oláh
       Miklós  azt  írja,  hogy  a  kunok  1536-ban  kölesből  és vízből  készí-
       tettek  részegítő  italt  és ezt  boza-nak  nevezték.  Bizonyára  balkáni
        rokonaiktól  tanulták.
            Debrecenben  is,  mint  nagy  termelő  városban  régtől  fogva
        főzték  a  sert.  Ezt  a  pert  szaladser-nek  nevezték.  A  fogyasztás
        is  csekély  volt.  A  mohácsi vész  után  háziiparrá  fejlődik  és  a  vá-
        ros  is  részt kér  a haszonból.  Báthory  Kristóf  1580  március  5-én
                                                            j
        kelt  oklevelében  elrendeli  : a  serfőzők  utcánként  a  város avára  1
        dénárt  fizessenek. 1  1587-ben  pedig  dézsma  gyanánt  minden  cse-
        bertől  20  pénzt  kér  a  városi  tanács.
            E  teendők  lebonyolítására  serbírákat  tart  a  város,  akik
        nemcsak  a  fizetéseket,  hanem  a  ser  mennyiségét  is  ellenőrizték.
        A  XVII.  században  már  olyan  jövedelmező  üzlete  a  városnak,
        hogy  a  főzést  megengedi,  de  az  árulást  maga  végzi.  1676-ban
        így  határoz  a  debreceni  tanács  :  A  sert  árulni  senkinek  sem

            1  Városi  jegyzőkönyv.  1683.  716.  DYL.
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188