Page 135 - A debreceni és tiszántúli magyar emberek táplálkozása
P. 135

270

            sütők  is,  akik  külön  céhet  nem  alkottak,  rendesen  gyámol-
            nélküli  öregasszonyok  voltak,  akik  kenyérsütésből  tartották
            fent  magukat.  Csak  a  XVIII.  század  közepén  jelenik  meg  az
            első  pék.  Ma  a  házikenyér  egyre  jobban  háttérbe  szorul  Debre-
            cenben  a  pékipar  előtt  és  még  a  cívis  család  fiai  is  eszik  a  pótlé-
            kokban  gazdag  pékkenyeret.  Míg  a  még  élő  öregasszonyok
            büszkék  arra,  hogy  életükben  még  nem  ettek  péksütötte  kenye-
            ret  és  péksüteményt.

                      Babonák,  szokások,  mondások  a  kenyérsütésnél.
                1.  A  legtöbb  helyen,  mikor  megteszi  a  háziasszony  a
            kovászt  és  beszórta  a etejét  liszttel,  tenyerének  élével  keresztet
                                 t
            tesz  a  lisztre,  hogy  miért,  a  legtöbb  háziasszony  maga  sem
            tudja  megmondani.
                Édesanyjától  úgy  látta  és  úgy  csinálja  ő  is.  Akitől  kér-
            deztem,  egyik  sem  tudtu  megmondani,  hogy  miért.
                2.  Más  helyen  keresztvetés  közben  cuppant  egyet  a  szájá-
            val.  Azt  mondják  erre  a  cuppantásra,  hogy  „uszítja  a  kovászt".
                3.  Harmadik  helyen,  miután  keresztet  tett  a  kovászra,
            a  háziasszony  ujjai  hegyével  megfogja  a  kovászt,  felhúzza  jó
            magasra,  s  azt  mondja  :  „Ilyen  magasra  nőjj  !"
                4.  Némely  helyen,  aki  beveti  a  kenyeret  a  kemencébe,
            közben  felveti  a  farát  jó  magasra.  Azt  mondja,  olyan  magas
            lesz  a  kenyér,  amilyen  magasra  ő  a  farát  feltartja.
                5.  Kovászt  nem  adnak  kölcsön,  mert  az  megrontja  a
            kenyeret.  Ha  pedig  adnak,  minden  marékból  egy  csipetet  vissza-
            vesznek,  mert  különben  a  kenyérsütés  nem  sikerül  annak,
           aki  kölcsön  adta.
                6.  Ha  valaki  ellopja  vagy  elviszi  a  kovászt  a  háziasszony
           tudta  nélkül,  ez  utóbbi  háziasszony  nem  tud  kenyeret  sütni
           addig,  míg  onnan  vagy  máshonnan  a  kovászt  vissza  nem  lopta,
           vagy  pedig  kölcsön  nem  kért  kovászt.
                8.  „Meg  ne  mozdítsd  a  kovászt,  mert  nem  kél  meg  !"  Aki
           űrnapján  kenyeret  süt,  a  jó  Isten  csodát  tesz  vele  és  teknős-
           békává  változik.  Alatta  a  sütőlapát,  rajta  a  teknő.  A  nép  azt
           tartja,  hogy  a  teknősbéka  egy  ilyen  csodává  vált  asszony.
                9.  Aki  vasárnap  kenyeret  süt,  annak  kenyere  a  kemencé-
           ben  felcsattogzik,  ízetlen,  sületlen  lesz.

                                 A  debreceni  kalács.
               A  szegényember  örül,  ha  kenyérből  jóllakhatik.  Nagyon
           szegény  ágrólszakadt  ember  már  az,  aki  „kenyérből  sem  eszik
           eleget".
               A  szegényeknél  nagy  ünnepségek  idején,  a  jobbmódúaknái
           gyakrabban  is egy kis kalácsot  sütnek.  A tiszántúli  magyar  föld-
           műves  két  süteményt  ismer  és  szeret  :  a  kalácsot  és  a  pogácsát.
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140