Page 125 - A debreceni és tiszántúli magyar emberek táplálkozása
P. 125

260

             hosszú,  hüvelykujj  vastagságú  kenyéralaku  tésztákat  nyújtot-
             tak,  azt  a  tepsiben  meghajtották  két-három  ágúra,  megsütöt-
             ték.  Ezt  a  darunyakat  eltördelték  és  mint  a  perecet  meg-
             öntötték.  Kunmadarason  guli  a  neve.
                  Csirásgaluska.  Nyírségi  eledel.  Nyögő-nek,  nyögvenyelö-nek
                          k
             is  nevezik.  A rumplit  hajában  megfőzik,  azután  a  haját  lehúz-
             zák  róla,  a  krumplit  összetörik,  lisztet  kevernek  hozzá,  egy  pár
             tojást  ütnek  bele,  összekavarják,  azután  forró  sósvízbe  kanállal
             beleszaggatják  és  ebben  megfőzik.  Ha  megfőtt,  galuskaszűrővel
             kiszedik,  forró  zsírba  teszik,  túróval,  káposztával,  tepertővel
             meghintik,  megeszik.

                                    2.  Sült  tészták.

                                   A  debreceni  kenyér.
                  A kenyér  a legfontosabb  étele  a tiszántúli  magyar  embernek.
                                                          i
              A  mindennapi  kenyeret  Isten áldásának  nevezi, májába  foglalja,
              mondván  :  A  mi  mindennapi  kenyerünket  add  meg   miné-
              nékünk  ma  !  A  mindennapi  kenyér  fontosságát  csak  akkor
              értjük  meg,  ha  tudjuk  azt,  hogy  az  egyszerű  ember  napjában
              többször  kenyerezik,  vagyis  csak  kenyeret  eszik.  Sőt  a  mó-
              dosabb  minden  ételhez,  még  a  főttésztához,  vagy  utána  is
              eszik  kenyeret.
                  A  legnagyobb  szegénység  az,  ha  valakinek  kenyere  sincs.
              A  legnagyobb  átok  Debrecenben  és  környékén  ez  :  Az  Isten
              se sót,  se kenyeret  ne  adjon  neki  ! A régi időben  a válás  szimbóluma
                       f
              volt,  ha  a érj ettévágta  a  kenyeret  és  az  asszony  a  felét  válasz-
                           k
              totta.  Majd  kiteszem  a  kenyeret  a  kerítésre,  ami  belül  esik  az
              az  enyém,  ami  kívül  esik  a z a t i j é d  lesz  ! —  fenyegeti  házsártos
              feleségét  a  régi  gazda.
                  Ha  utas  jön  a  tanyába,  kenyérrel  kínálják  meg.  Szegj
              kenyeret  hé  !  Ez  a  vendéglátás  legegyszerűbb  és  legszívesebb
              formája  az  egyszerű  embereknél.
                  A  szegényember   azt  tartja,  hogy  legjobb  sütemény  a
              kenyér.  Igazi  kenyérevő.  Minden  ételhez,  még  a  főttészta  után
              is  kenyeret  eszik.  Felnőtt  és  gyermek,  ha  megéhezik,  vág  egy
              karé  kenyeret  és  beéri  vele  jódarabig.  A  parasztgazdaságokban
              a  kenyér  szabad  fogyasztására  van  bízva  gazdának,  cselédnek.
              A  Tiszántúlon  elsősorban  búzakenyeret  esznek.  Ez  szép  fehér,
              foszlós  kenyér.  A  debreceni  határban  a  konvenciós  cseléd  ezzel
              hárítja  el  a  rozst  :  „Gazduram,  legalább  kenyérből  egyek  jót  !"
              A  rozskenyeret  nem  eszi.  A  szegényebb  helyen  kétszeresből,  a
              Nyírségen  rozslisztből  sütnek  kenyeret.  Kevés  búzatermés
              idején  és  nagyon  szegény  emberek  bizony   tengerilisztből
              (málékenyér)  is  sütnek  kenyeret.  A  rozskenyeret  így  kínálja
              az  anya  a  gyermekének  :  „Barna  kenyér,  fehér  só,  a  legjobb
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130