Page 42 - Debreceni Erdős könyv
P. 42

Az  a  híd,  amely  olcsóbb  és                                Debrecen  különleges  látványosságai  közé  tartoztak  a
                        átmenetinek vélt megoldás-                                     talyigások, akik a városon belüli fuvarozást, teherszállítást
                        ként épült és legalább két év-                                 végezték. Létjogosultságukat a debreceni sárnak köszön-
                        századon át szolgálta a város                                  hették. A hétköznapokban s persze aztán vásárok idején
                        népét,  amely  különlegessé-                                   nélkülözhetetlenek voltak, hiszen könnyű fogataik, hatal-
                        gével  összenőtt  a  város  fő-                                mas kerekeikkel „könnyebben” megbirkóztak a mély sárral
                        utcájával és így a várossal is,                                vagy homokkal. Egyes helyeken a kerekek a csatornákról
                        betöltötte  küldetését.  Már                                   elhordták az azt védelmező talajt.
                        nem tudta segíteni a közle-
                        kedést,  a  csatorna  építésé-                                 1845-ben Detrich Miklós királyi biztos próbálta menteni a
                        nek  pedig  akadályává  vált.            A készülő csatorna    kialakult  helyzetet,  ám  a  szabadságharc  közbeszólt.
                        Sorsa megpecsételődött.                      metszeti rajza    Aztán új szereplők érkeztek, új elképzelésekkel.


                        Komlóssy Dániel szenátort bízták meg a bontás irányítá-        A város új – a debreceni körülményekben tájékozatlan –
                        sával, amit 1824 nyarán a Fehér ló szállónál kezdtek el és     polgármestere  vakmerő  kísérletezésbe,  vállalkozásba
                        Hatvan  utcánál  fejeztek  be.  A  felszedett  gerendák  és    kezdett.  Útépítési  anyagként  újra  megtalálta  a  városi
                        pallók  más  utcákban  gyalogjárdává  váltak  vagy  városi     erdők fáját! A kérgüktől megfosztott, hat coll (15-16 cm)
                        árkok, kutak, hidak, kapuk, ajtók javításakor hasznosul-       magas  tölgytőkéket  mindenféle  előkészítés  nélkül  út-
                        tak.                                                           burkolásra rakatta le.
                           Az egész városra kiterjedő csatornázás Bek Pál halála         A látszólagos eredményektől megtáltosodva a vasúti
                        (1827) miatt nem hogy lassan haladt, hanem egyszerűen          indóháztól a Nagytemplomig a Piac és a leágazó utcák
                        megfeneklett.  A  földalatti  csatornák  és  a  felszíni  víz-  tölgytőke burkolatot kaptak. A tőkék azonban 4-5 hónap
                        gyűjtők összekötése elmaradt. Újra kialakultak a tavak és      elteltével  korhadni  kezdtek  és  néhány  éven  belül  meg-
                        a vendégmarasztaló tengernyi sarak.                            semmisültek. Azon kívül, hogy rendkívül költséges volt a
                                                                                       próbálkozás, a „divatolás” más tapasztalást is hozott. A
                                                                                       debreceni  erdőkből  az  erre  alkalmas  fák  erősen  meg-
                                                                                       fogyatkoztak…


                                                                                       A  város  a  hibákat  végre  belátta,  a  széles  utcáinak  bur-
                                                                                       kolását  1863-ban  már  tartósabb  anyaggal  kezdte  meg.
                                                                                       Megjelent a tölgy helyett a kockakő, ami nemcsak az út
                                                                                       burkolásának problémáját oldotta meg, hanem ez ügyben
                                                                                       az erdőkre nehezedő elvárások terheit is „átvállalta”.








                                                                 Debreceni talyigás
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47