Page 41 - Debreceni Erdős könyv
P. 41

A debreceni gazdák szekereiket hídfa alá küldték, a város      1803-ban a kishidat bővítették a Bajcsy-Zsilinkszky utca
                        szükségére az ágakat is behordták. 1732-ben is a pércsi-       gyalogjárdájáig. A kishídon áruló kirakodók, főleg a ká-
                        ekkel alkudtak meg a javításokhoz és az építésekhez szük-      posztás kofák és a mészárszékek felől úszó illatpaplanok
                        séges kilencszázharmincnyolc darab szálfára.                   határozták meg az utca „ájerét”.


                        Az 1783.évi jegyzék szerint a város belsejében harminc-        A  18.  század  végén  kinevezett  Geötz  Ferenc  új  királyi
                        négy kisebb-nagyobb fahíd gondozása hárult a városra.          biztos a debreceni vásárok látogatottságának élénkülése
                        Első helyen szerepelt a Nagyhíd a maga több mint 610           miatt folyamatosan szorongatta a városi tanácsot az ut-
                        méternyi hosszával és 6 + 1/3 méter szélességével.             cák tisztántartására és az utak járhatóvá tételére, sőt az
                                                                                       erdők  használatának  megváltoztatására  is.  A  magiszt-
                                                                                       rátus 18 pontban foglalta össze javaslatait, amit Meszena
                                                                                       Sándor polgármester látott el kézjegyével és vált rende-
                                                                                       letté. A több helyes intézkedést tartalmazó rendelet több-
                                                                                       nyire írott malaszt maradt, viszont az árokhálózat az ak-
                                                                                       kori térképeken már rendezettebb képet mutat.


                                                                                       1802-ben az északi városrészt pusztító nagy tűz sem múlt
                                                                                       el nyomtalanul. Leégett a Szent András templom a körü-
                                                                                       lötte levő épületekkel együtt. Elbontották a templom és a
                                                                                       városháza  között  a  piaci  sátrakat,  a  pálinkás  boltot,  a
                                                                                       vásárbíró bódéját és a  mészárszéket. A nagy híd is átépült,
                                                                                       lenyúlt  egészen  a  Fehérló  szállóig,  tengelye  a  kocsiút
                                                                                       közepét követte és leágazott a Kossuth és Széchenyi utca
                                                                                       felé  is.  Építését  Faggyas  Gáspár,  Oláh  István,  Bihari
                                                                                       György és Márkus János ácsmesterek végezték.
                                                                                          1811 tavaszán újra „bekopogtatott a vörös kakas”, a szá-
                        A 18. századból származó térkép mutatja a híd nagyságát.       razságban és az erős szélben 3300 lakóház, a városnak
                        A Hatvan utcai torkolatból indult és kisebb törésekkel a       több, mint a fele vált a tűz martalékává.
                        Szent Anna utcáig húzódott. A híd mellett állt a pálinkás és      Bek Pál mérnöki végzettségű királyi biztos (comissa-
                        a vásárbíró fából ácsolt bódéja. A Kistemplomnál keske-        rius) érkezése a problémák kezelésének módjában döntő
                        nyebb deszkázattal ágazott el. A nagyhíd szélessége 3 és       fordulathoz vezetett. 1817-ben a város legmélyebb pont-
                        3,2 öl között változott.                                       ján ő helyezte el a boltozatos téglacsatorna alapkövét. A
                           A Kishíd a régi Szent András templom kerítésétől in-        királyi  biztos  által  kezdeményezett  lejtmérési  munkák
                        dult, a Csapó utca torkolatában kiszélesedett a szekerek       előrehaladtával  mind  világosabbá  vált  a  csatornázási
                        áthajtásának segítésére. Szélessége 1 öl volt. A Bádogos       munkák szükségessége, elkerülhetetlensége. Ez nyilván-
                        utca sarkán álló mészárszék előtt ért véget és csatlakozott    valóvá  vált  nemcsak  a  magisztrátus,  hanem  a  cívisköz-
                        a gyalogjárda pallóihoz.                                       zösség számára is.

                                                                                                                                              39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46