Page 39 - Debreceni Erdős könyv
P. 39

A szagok ugyan elviselhetőbbé, azonban az utak szinte
                        járhatatlanná váltak. Nyáron a rettenetes porfelhő, télen a
                        fagyos göröngyök „zongorája” (ettől elől döglik a lova és
                        hátul széjjelhullik szekere) nehezítette a közlekedést. Az
                        egészségügyi és közlekedési nehézségekre csak földalatti
                        csatornahálózat  és  burkolt  utak  kiépítése  nyújthattak
                        volna  gyógyírt.  Ahogy  a  városfal  építésére,  ennek  a
                        hatalmas feladatnak a költségére sem futotta a kasszából.
                        Maradtak az olcsóbb és átmenetinek vélt megoldások.


                        A  kő  építőanyagot nélkülöző  város  elöljárósága a Deb-
                        recen saját erdeiből könnyen megszerezhető tölgyfával
                        gondoskodott az árkok, kanálisok tisztításáról és védel-
                        méről, emberi és fogatos átkeléshez egyszerű gerenda-
                        hidak  építéséről  és  fenntartásáról.  A  saját  erdőknek
                        köszönhető, hogy a tölgyfa hosszú évtizedekre ennek az         Debrecen leghosszabb és legszélesebb utcája szinte csak
                        ügynek a főszereplőjévé válhatott. A városi ácsok és mol-      nyáron volt járható. Tavasszal és ősszel az esőtől duzzasz-
                        nárok  pallóburkolással  látták  el  („mejjékelték,  megjár-   tott habarék fekete sártengerként nyaldosta a Piac utcai
                        molták”) a beomló falú árkokat. A széles utakat a gyalogo-     házak lábait. Nagyobb kihívás volt azon átkelni, mint a
                        soknak  rövid  keresztgerendákra  helyezett  hosszirányú       zajló Tiszán. Csak azok vállalták, akiknek a fuvarozás adta
                        pallók fektetésével tették járhatóvá és azt a meggondo-        a kenyeret vagy akiket az elodázhatatlan feladat szorított
                        latlan  fogatosoktól,  lótáncoltató  tisztektől  beásott  fa-  meg. Bizony sokszor előfordult, hogy a sártenger szélére
                        rönkök (fabakterek) védték.                                    vonszolt,  gőzölgő,  kimerült  lovak  értetlenül  meredtek
                                                                                       „gyíázó” hajtóikra. Gyalogosok csak vastagtalpú sárcipők-
                        Ami másutt kőből, téglából rakott járda, az Debrecenben        ben vagy csizmába tűrt nadrágban vállalkoztak rá. A Szent
                        a  palló  volt. Sáros  időben  síkosabb,  csúszósabb  dolgot   Anna utcán egy őszi napon a teherszállító szekér úgy bele-
                        nehéz lett volna találni, ez volt a „virtusnak az ő ösvénye”.   ragadt a szügyig érő sárba, hogy hat ökör sem tudta volna
                        Mondták is, hogy legtöbbet ér a palló száraz időben, mert      onnan kihúzni.
                        akkor mellette is nyugodtan el lehet sétálni.


                        A széles utcákon a szekerek járásában a mélyebb kottya-
                        nókba vastagon szalmát vagy erdei rőzsét, gallyat terí-
                        tettek, arra pedig homokot hordtak, ezt a javítási módot
                        hívták „fasinázás”-nak. Addig működött, amíg a tömedék
                        apróra nem morzsolódott és a sár azt el nem nyelte. Az
                        utak,  hidak  javítására  az  elöljáróság  Apafáról,  Gútról
                        hordatta a tölgyfát.

                                                                                                                                              37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44