Page 162 - A népi táplálkozás Hajdú-Bihar megyében a XX. század első felében
P. 162
Úgy tűnik, régebben általánosabb lehetett a kétszeri étkezés, de a XX. század
ban már csak a szegényebbek, azok közül is inkább a XIX. században született kor
osztály egyes tagjai tartották ezt a hagyományt. 3 5 8 / a Tiszacsegén már az 1970-es
években úgy tudták, hogy csak a nagyon szegények ettek kétszer. Kismarjában tu
dunk olyan gazda családról, ahol az öreg gazda télen mindig kétszer evett, de a csa
lád többi tagja háromszor. Az öregek itt még azt tartották, hogy télen egészségesebb
a kétszeri evés.
Kétszeri étkezésnél a reggeli rendszerint valamilyen meleg folyadékkal kezdő
dött, mint ciberék, melegbor, a jobb módúaknái tej, tejeskávé, újabban tea. Azután
jött a „harapnivaló", ami legrosszabb esetben kenyér pucéron, de igen gyakori a zsí
ros pirítós, jobb módúaknái sült szalonna, sült kolbász, sült oldalas. Debrecen kör
nyékén a tanyán lakók gyakran főztek reggelire is tísztalevest, vagy valamilyen
kásás, krumplis, tésztás vastagételt. Gyakran a több napra előre megfőzött levesma
radékból ettek (pl. paszulyleves).
Az idény fő étkezése az ebéd. Ez vagy dúsabban kombinált egytálétel, vagy
újabban két fogásból áll. Ebben az esetben igyekeztek takarékosan főzni. Kevés zsí-
rozóval készült pergelt levesek, savanyú levelek váltották egymást. Csak a módosab
bak ettek rántott, habart leveseket. A második fogás kásaféle, krumpli, főtt tészták,
természetesen legtöbbször hús nélkül. Természetesen, minden ételhez kenyeret ettek.
Disznótorok után egy ideig némileg gazdagodott az étrend, reggelire tepertővel,
ebédre hurkamaradékkal, gömböccel, s más aprólékkal.
Vitatott és vitatható, hogy volt-e valamiféle kialakult heti é t r e n d ? 3 5 9 Vidékün
kön Ecsedi István, Szalacsi Rácz Mária, Márton Béla és mások kutatásai, a Déri
Múzeumba beérkezett többször idézett pályamunkák és saját megfigyeléseink alap
ján több száz heti étrendet tanulmányozhattunk, de azokban az említett pénteki
böjtre utaló célzásokon kívül állandó tendenciát nem nagyon lehet megállapítani. Te
hát még az úgynevezett „húsos napok", „tésztás napok" rendje se következetes, 36 0
bár egy-egy gazdasszonynak kialakul egy bizonyos étel repertoárja, s ezen belül va
lamiféle szabályosnak tűnő ritmus. Ez a repertoár általában nem túlságosan bő, de
arra törekedtek, hogy egyfajta étel ne ismétlődjön túlságosan gyakran. Ezt azonban
hol a szükség, hol egy-egy dömping mindig befolyásolta. (Pl. a pásztorok ünnepeken
nagy mennyiségű kalácsot kaptak. Ilyenkor heteken át szinte kalácson éltek stb.) Né
mely egyszerűbb asszonynak a fantáziaszegénysége is lecsökkentette a variációkat.
A heti étrend alakulását külső tényezők is befolyásolták. Pl. kenyérsütéskor a
befűtött kemencét igyekeztek kihasználni tésztasütésre, kemencés ételek készítésére.
k
Őrlés után az új liszt, olajütés után a friss olaj csábította a gazdasszonyt, hogy i
próbálja azt. Esti társas összejövetel, névnap, vendégvárás, mind befolyásolták az ét
kezések megszokott ritmusát, ilyen alkalmakra ugyanis mindig valami speciális
ételféleség is készült. Pl. a kemencében krumplit sütöttek, tengerit főztek stb., amiből
a családnak is jutott.
A háromszori étkezés rendje úgy alakult, hogy valamivel korábban, 8 óra körül
volt a reggeli (fröstök), 12 órakor az ebéd és este 5-6 óra között a vacsora. Ami az
ételeket illeti, a reggeli és az ebéd nem nagyon változott, míg a vacsora a déli ma
radékból telt ki. Téli estéken a vacsorát gyakran kiegészítette, szegényeknél egyene-