Page 160 - A népi táplálkozás Hajdú-Bihar megyében a XX. század első felében
P. 160

tékig  az életkor  is meghatározó  lehetett.  A csecsemő  étrendjét  nem számítva  is  az is­
           koláskorú  gyerekek  naponta  többször  ettek,  mint  a felnőttek,  az  idősebbek  ritkábban
           ettek,  mint  a  fiatalok. Apróbb  különbség  még a nők és a  férfiak  étkezésében  is  meg­
           figyelhető.
               Mindezek  sokféleképpen  módosíthatták  a  mit, mennyit, és  hogyan  kategóriákat,
           vagyis az  étkezés  rendjét.  De  ezek  a kategóriák  térben  és időben  is változhattak.  Er­
           re  az  egyes ételek  leírásánál  is többször  utaltunk. A városok,  mezővárosok  módosabb
           parasztpolgárai,  de  a  faluk  nagygazda  népe  is  hamarabb  tért  rá  az  újításokra,  ha­
           gyott  el  régies  ételeket,  mint  a  volt  zsellérfaluk  szegény  népe,  vagy  a  szabadban
           kosztoló  pásztorok,  tanyasiak.  Bizonyos mértékben  konzervatívabb  volt  a  nemzetisé­
           giek, különösen  a  románok  s a  balmazújvárosi  németek  táplálkozási  rendje.  Egyálta­
           lán  nem  illeszkedett  a  parasztság  táplálkozási  rendjéhez  a  cigányság,  akiknek
           táplálkozási  szokásaikról  nagyon  keveset  tudunk.
               Ha  ezeken  felül  még figyelembe  vesszük,  hogy  településeink  külön-külön  is  bo­
           nyolult  társadalmi  képletek,  ahol  a  volt  közép-  és  kisnemesek,  a  XVIII.  század  vége
           óta  mind  számottevőbb  polgári  elemek  kölcsönösen  hatottak  egymásra,  akkor  meg­
           értjük,  hogy mindenfajta  statikus  térkép  torz képet  mutatna  az  étkezési  szokásokról.
           Pedig  az  elmondottakon  túl még figyelembe  kell venni a hétköznapitól  eltérő  ünnepi
           és  alkalmi  táplálkozási  szokásokat  is. Ebben  az  esetben  számolni  kell  azzal,  hogy bi­
           zonyos  ünnepi  szokások  konzerválják  az  étkezési  szokásokat,  vagy  egyes  ételeket.
           Sokszor  azonban  éppen  ezek  az  alkalmak  adnak  okot  az  újítások  bevezetésére,  mint
           azt  a  lakodalmi torták  esetében  láttuk.
               A  mi tájunkra  is jellemző  az  az  országos  megfigyelés,  hogy míg a  parasztember
           hétköznapi  étkezéseit  a  legnagyobbfokú  takarékosság  jellemzi,  ugyanakkor  bizonyos
           ünnepi  étrendek  szinte  pazarlóan  dúskálnak,  mértéken  felül  tobzódnak  a  drága  éte­
           lekben.
               Nem  hagyhatjuk  figyelmen  kívül  az  időnként  beköszöntő  szükségállapotokat
           sem. Az időnként  jelentkező  aszályok, gazdasági  válságok  nemcsak a létminimum  alá
           süllyedő  nyomorultak étrendjét  változtatják  meg, de  a módosabbak  táplálékait  is  be­
           folyásolják.  Ilyenkor felbukkannak  olyan szükségeledelek,  melyeket  máskor  nem  en­
           nének  meg,  mint  pl. az  1864-es  nagy  aszály  idején  a  tölgyfakéregből  sütött  kenyér.
           Az  1930-as  évek  elején  még nagyobb  gazdák  is gyakran  máléval  sütötték a  kenye­
           r ü k e t .  3 5 7
               Vidékünkön  is számolni  kell  a vallások  befolyásoló  hatásával,  mely elsősorban  a
           böjtös  ételek  különbözőségében  és  bizonyos  kultikus ételekben  mutatkozik,  de  eze­
           ken  keresztül  befolyásolja  a  zsírozok  igényét,  s  a  nagyobb  ünnepek  étrendjét  i s .  3 5 8
           A  böjtöt  legszigorúbban  a  görög  katolikusok  és  görögkeleti  vallásúak  tartják,  akik
           évente  közel  száz  böjtös  napot  tartanak  számon,  amikor  disznózsírt  nem  esznek.
           Legkevésbé  a  reformátusok,  akik lényegében  csak nagypénteken  őrizkednek  a  zsíros
           ételektől.
               A  kép  tehát,  melyet  megyénk  táplálkozási  rendjéről  adhatunk,  mindenképpen
           csak vázlatos  lehet,  hiszen  a különböző  előírások  rítusok  még egy  faluközösségen  be­
           lül  is  igen  különbözőek,  még ha  nem  vesszük  figyelembe  az  olyan  csoportokat,  akik
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165