Page 107 - A debreceni és tiszántúli magyar emberek táplálkozása
P. 107

242

            mellett  fő  egy  üstben  a  pacal.  Az  üst  mögött  fehér  kötényben
            a  bolgár,  mellette  kis  asztalon  a  vágódeszka  és  a  kés.  A  bolgár
            éles hangon kiáltja az ébredő  utcának  : „Szkembe  csorba"  (Pacal-
            leves).
                Ha  bemegy  a  vendég,  asztalhoz  ültetik.  Kivesz  egy  darab
            főttpacait,  ráteszi  a  vágódeszkára,  levág  egy  darabot  késével,
            megvagdalja.  A  kés  fokával  egy  csészébe  tolja.  Levet  tölt  rá
            és  egy  darab  kenyérrel  odaadja.  Minden  reggel  ilyen  meleg,
            fokhagymás pacallevest ettem.  A pacalt így  árulják  Stambulban  is
            szabadon  és  hordozva,  tenger  légytől  ellepve.
                Báránypilist  a  bárány  fejével  árulják  a  debreceni  piacon.
            A  pilis  áll  a következő  bárányrészekből  : szíve, tüdeje,  nyakában
            levő  mirigy,  majd  a  cseplesz  hája.  A  szívet,  tüdőt,  mirigyet
            megfőzték,  összevágták,  a  májat  nyersen  vágták  bele,  tojást
            főznek,  összevágják,  mint  a öltötthúsnak,  szalonnát  kockáznak
                                      t
            bele,  egy  nyers ojást  ütnek  rá,  petrezselyem  zöldjét,  hagymát,
                           t
            kevés  borsot  tesznek  bele.  A  csepleszbe  becsavarják,  bevarrják,
            tepsiben,  zsírban  megsütik.  Feldarabolják.  Nagyon  jóízű.
                A  régi  világban,  mikor  még  Debrecen  határában  nagy
            disznótenyésztés  volt,  a  kondások  is  töltöttek  hurkát.  A  disznó
            fodorbelét  kimosták,  tengeri  darát,  korpát  megfőzték,  egy  kis
            főtt  kövérrel  összevegyítették,  megsózták  és  a  fodorbélbe  töl-
            tötték  és  kész  volt  a  kondáshurka.
               A juhászok  meg  a uh  vastagbelébe  a kenyérsülését  megsózva,
                                j
            paprikázva  töltötték.  Ez  a  szokás  még  ma  is  divat,  fuhász-
            hurká-nak  nevezik,  a  birkahús  közt  főzik,  szívesen  megeszik.
                Herefogyasztás.  A  pásztor  népek  nagyon  jóízűen  megeszik
            a  hím  háziállatok  heréjét.  Ez  ősi  pásztorszokás.  A  tiszántúli
            pásztor  és  földművelő  megeszi  a  bikaborjú,  juh,  birka,  disznó
            heréjét,  sőt  a  debreceni  lóherélő  Nyilas  István  segédje  a  fiatal
            csikók  heréjét,  a  kondások  a  kanmalac  heréjét  eszik  meg
            jóízűen.  Legízletesebbnek artják  a kakas  heréjét. Jól  emlékszem,
                                    t
            mikor  nálunk  gyermekkoromban  30—40  drb  kakast  kappanol-
            tak  (heréltek).  Kivették  a  heréjét,  levágtak  a  kakas  taréjából,
            szakálából  elől-hátul  egy-egy  darabot,  hagymás-zsírban  meg-
            sütötték.  Ez  volt  az  ebéd.  Jó  ebéd  volt.
                Debrecenben   az  állatok  kiherélése  minden  évben  nagy-
            pénteken  történik.  A  jószág  a Hortobágvra  valókiverés  előtt  áll.
            Nagypénteken  a  gazda  cselédjével,  egy  csomó  böjti  eledellel,
            egy-két  kulacs  borral  kimegy  a anyára.  A  kivágandó  és  bilyo-
                                          t
            gozandó  borjúkat  bezáratja  az  istállóba,  mely  elé  már  deszká-
            ból  egy  kifutót  építtetett.  A  szilaj  bikát  egyenként  fogják  le,
            kötözik  össze  és  így  a  földre  nyomva  herélik  ki.  Heréjét  elteszik
            ebédre.  Még szívesebben  megeszik  a juh  és  a birka  hatalmas  nagy
            heréjét.  A  juh  és  a  birka  heréjének  felhasználását  keleti  faj-
            rokonaink  még  nagyobb  mértékben  űzik,  mint  mi  magyarok.
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112