Page 59 - Debreceni Nagyerdő
P. 59

való visszaélés miatt lefokozták és börtönbe vetették. Előzménye, hogy egy
           osztrák megfigyelő jelentése Simonyiról saját kezébe került. Az aradi várbör-
           tönben 1832-ben halt meg.
            A bebörtönzésnek, a találgatások szerint köze lehet a hozzá szolgálatra be-
           osztott Butz nevű osztrák kadét ügyének, akit ezért osztottak be Simonyihoz
           szolgálatra, hogy az ezredes minden lépéséről tájékoztatást adjon. A kadét,
           amikor  késve  érkezett  szabadságáról  Simonyi  agyonlövette.  Ellene  szól,
           hogy ez aktív korában, 5 évvel korábban történt.


                             –  A  PARKERDŐ  FEJLESZTÉSE  –
                                   UTAK  A  NAGYERDŐBE

           A NAGYERDŐ KÖZLEKEDÉSE
           Simonyi parádéi előtt már híres volt a Nagyerdő tölgyei alatt tartott pünkösdi
           majális.
            A fürdő és vigadó felépülte után divatos szórakozóhellyé vált a Medgyessy
           sétány és a Dobos pavilon közötti terület is.
            Az idekerült politikusok egy csoportja kibérelte a Nagyerdei Vigadót, így
           az a honatyák törzshelyévé vált. Ide jártak ebédelni, politizálni, pipázgatni.
           A szabadságharc bukása után a pesti bérlő is hazament. Egy ideig üresen állt,
           majd a kollégium diákjainak lett a törzshelye. Amikor a Vigadót az osztrák
           katonák is felfedezték összezördülések is előfordultak. Papp A. (81)
            Egyre  szorítóbb  lett  a  közlekedés  hiányossága.  Érdemes  áttekintenünk
           évenként, hogy javul a kijutás lehetősége:


           1863   Omnibusz-lovas-vasút beállítását a Nagyerdőre irányuló megnőtt
                  forgalom indokolja. Sápi (90)
           1876   A Simonyi-gátat makadám burkolattal látják el. Simonyi (93)
           1884   Debrecenben, Magyarországon elsőként vezetik be a
                  városi közlekedés gőzvontatású megoldását. Murányi (72)

           – Ebben a személyszállítás mellett szerepet játszik az István gőzmalom szállí-
           tási feladatainak az ellátása. Az üzemeltetésre alakult Debreceni Helyi Vasút
           vállalat első 3 kis gőzmozdonyát nem véletlenül nevezték el Nagyerdő, István
           malom és Debrecen névre. Murányi (72)
           – A gőzvasút a vasúti indóháztól a Nagyerdei Vigadóig közlekedik. A gőz-
           vontatású vonat nem volt egy mindennapos jelenség, nem véletlen, hogy itt
           jártában még Ferenc József is kipróbálta.
           1886-ban a nagy vasúti forgalom miatt bővülnek a közúti vasúti szárnyvona-









                                            59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64