Page 59 - Debreceni Nagyerdő
P. 59
való visszaélés miatt lefokozták és börtönbe vetették. Előzménye, hogy egy
osztrák megfigyelő jelentése Simonyiról saját kezébe került. Az aradi várbör-
tönben 1832-ben halt meg.
A bebörtönzésnek, a találgatások szerint köze lehet a hozzá szolgálatra be-
osztott Butz nevű osztrák kadét ügyének, akit ezért osztottak be Simonyihoz
szolgálatra, hogy az ezredes minden lépéséről tájékoztatást adjon. A kadét,
amikor késve érkezett szabadságáról Simonyi agyonlövette. Ellene szól,
hogy ez aktív korában, 5 évvel korábban történt.
– A PARKERDŐ FEJLESZTÉSE –
UTAK A NAGYERDŐBE
A NAGYERDŐ KÖZLEKEDÉSE
Simonyi parádéi előtt már híres volt a Nagyerdő tölgyei alatt tartott pünkösdi
majális.
A fürdő és vigadó felépülte után divatos szórakozóhellyé vált a Medgyessy
sétány és a Dobos pavilon közötti terület is.
Az idekerült politikusok egy csoportja kibérelte a Nagyerdei Vigadót, így
az a honatyák törzshelyévé vált. Ide jártak ebédelni, politizálni, pipázgatni.
A szabadságharc bukása után a pesti bérlő is hazament. Egy ideig üresen állt,
majd a kollégium diákjainak lett a törzshelye. Amikor a Vigadót az osztrák
katonák is felfedezték összezördülések is előfordultak. Papp A. (81)
Egyre szorítóbb lett a közlekedés hiányossága. Érdemes áttekintenünk
évenként, hogy javul a kijutás lehetősége:
1863 Omnibusz-lovas-vasút beállítását a Nagyerdőre irányuló megnőtt
forgalom indokolja. Sápi (90)
1876 A Simonyi-gátat makadám burkolattal látják el. Simonyi (93)
1884 Debrecenben, Magyarországon elsőként vezetik be a
városi közlekedés gőzvontatású megoldását. Murányi (72)
– Ebben a személyszállítás mellett szerepet játszik az István gőzmalom szállí-
tási feladatainak az ellátása. Az üzemeltetésre alakult Debreceni Helyi Vasút
vállalat első 3 kis gőzmozdonyát nem véletlenül nevezték el Nagyerdő, István
malom és Debrecen névre. Murányi (72)
– A gőzvasút a vasúti indóháztól a Nagyerdei Vigadóig közlekedik. A gőz-
vontatású vonat nem volt egy mindennapos jelenség, nem véletlen, hogy itt
jártában még Ferenc József is kipróbálta.
1886-ban a nagy vasúti forgalom miatt bővülnek a közúti vasúti szárnyvona-
59