Page 60 - Debreceni Nagyerdő
P. 60
lak (1886 Kossuth u. – akkor még Nagy-Cegléd u., 1887 Kisállomás, 1906
Pallag), ez indokolta, hogy a kismozdonyok száma is, 1908-ban már 11-re nő.
Murányi (72)
Simonyi úti gőzös A gőzös kisvasút a nagyerdei végállomás,
Baji Péter József gyűjteményéből akkori szóval indóház előtt, amely a mai fedett
uszoda helyén lehetett- 1926
1906-ban a Gazdasági Akadémia megnyitása a pallagi járat beindítását in-
dokolta. Ezzel már két irányból is meg lehetett közelíteni a Nagyerdőt. A Deb-
recen-Nyírbátori Helyi érdekű vasút a Nagyerdei rakodó (gyógyszergyárral
szemközti) faanyagát is elszállította. A Pallag-Dombos-Hsámson szárnyvo-
nal később, 1913-tól az Auguszta-szanatórium közlekedését is megoldotta.
1927-ben a város az egyetem építési szerződésében vállalt kötelezettségét
teljesíti. Megépíti a Nagyerdei körúton is a villamost.
A NAGYERDEI PARK BELSŐ ÖVEZETE
Sétakert-Díszkert (1819), Fürdőkert (1885), Parkerdő (1911), Kertes fürdő-
város (1947), Lenin park (1953) (helyette Simonyi park) szolgálták a várost.
A fenti elnevezésekből a „Fürdőkert” Török Gábor erdőmestertől szárma-
zik. Az általa készített rendezési tervet 1885. április 7-én dátumozta, címe is
a korabeli cikornyás megnevezésének megfelelő: „Debreczen Szabad Királyi
Város Fürdőkertjének rendezési tervezete”. Török (16)
Ugyanabban az évben gazdasági üzemtervét, melyben a városhoz köze-
li területek külön elbírálást, Díszkerthez illő kezelési előírást kaptak, annak
alapján a város féltve őrzött kincsét tervszerűen lehetett kezelni és fejleszteni.
A rendezési tervezet az eltérő kezelés mellett az eddig különböző célra az er-
dőtől elvett területek (céllövöldék, kertészet stb.) visszacsatolását is tartal-
mazta.
60