Page 8 - A népi táplálkozás Hajdú-Bihar megyében a XX. század első felében
P. 8

A  táplálkozási  rétegek  elhatárolása  azonban  nem  egyszerű,  mert  a  táplálkozás
         nem  csupán  biológiai  szükségletet  kielégítő  tevékenység,  hanem  egyben  kulturális
         megnyüvánulás  is, amelyet  a  fenti  tényezőkön  kívül  igen  erősen  befolyásolnak  a  ha­
         gyományok,  szokások  is.  4  A  táplálkozás  rendje  éppen  olyan  közösségi  magatartás,
         mint  a gazdálkodás,  az  öltözködés  vagy a vallásosság.  Közösségi  magatartás  zár ki pl.
         bizonyos  anyagokat.  Nálunk  pl. sohasem ettek  kutyát,  macskát. Undorral emlegették,
         ha  egyes urak  megették  a  teknősbékát,  rákot.  Megyénk  egyes református  falvaiban
         ugyanüyen  undorral nézték,  amikor katolikus társaik  olajjal  főztek.  Közösségi  szabá­
         lyok  alakítják  az  étkezés  rendjét,  azt,  hogy  étkezés  közben  hogyan  kell viselkedni.
         (Pl  a  férfiaknak  a  kalapot  le  kell  venni,  nem  illik  evés  közben  beszélni  stb.)  A  táp­
         lálékok  mágikus  hatást  is  fejhetnek  k i .  Némely  ételek  „státuszszimbólummá"  vál­
                                            6
         hatnak.  7
             A  táplálkozási  szokásokban  jelentkezhetnek  etnikus  specifikumok  is. Úgy  tűnik
         azonban,  hogy néhány  idegenből  jött  telepesek  által  behozott  ételféleségeken  kívül  a
         nemzetiségek  jelenléte  inkább  csak vallási vetületen  keresztül  figyelhető  meg.  A ku­
         tatást  nehezíti,  hogy  a népi  táplálkozás  az általános  törvényszerűségeken  túl  rengeteg
         szubjektív  vonást  is  magában  rejt.  Többen  is  megfigyelték  már,  hogy  az  étkezések
         azon  részében,  mely  nyilvánosan  folyik,  a  szokások  által  meghatározott  szabályokat
         sokkal  pontosabban  be  szokták  tartani  (lakodalmi vacsora  stb.).  De  amikor  otthon,
         szűk  családi  körben,  még inkább  magánosan  a mezőn  esznek, akkor gyakran  eltérnek
         a  közösségi  szabályokból.  Néha  „a  szükség  törvényt  bont",  s  többek  közt  „híg  1ère
         eresztik"  azt,  amit jobb  időkben  dúsabb  kivitelezésben  ettek.
             Mindebből  következik,  hogy  ugyanannak  az  ételféleségnek  sokféle  megjelenési
         formája  lehetséges.  Sok  függ  a  fűszerezés  mértékétől,  az  edények,  tűzhelyek,  tüzelő
         anyagok  minőségétől,  és  még  ezernyi  technológiai  feltétel  teszi,  hogy  lényegében
         nincs  két  egyforma  étel.  Kisbán  Eszter,  a  kérdéskör  legkiválóbb  kutatója  írta:  „Az
         egész  táplálkozáskutatás  régi  és  alapvető  hibája  a  magátólértetődőség  túl gyakori
         megalapozatlan  feltételezése."  9  Sokan  elmondták  hogy  a  főzés,  sütés  hasonlít  a mű­
         vészethez:  ugyanazokból  az  alapanyagokból,  különböző  keverési  arányok,  technikák
         segítségével  az  ízeknek  és  zamatoknak  sokféle  harmóniáját  lehet  megkomponálni.
         Ecsedi  István  szerint  „a  magyar  gazdasszony  valóságos  konyhaművész",  aki  még
          „azt  a  kevés  nyersanyagot  is, amely  rendelkezésre  áll, olyan jól, olyan  tisztán  és íz­
         letesen  el tudja  készíteni,  hogy még finomabb  ízlésű  embereknek  is legnagyobb  meg­
         elégedését  vívta  ki minden  időben."  1 0
             Természetesen,  bőségesen  lehetne  idézni  példát  az  ellenkezőjére  is, amikor  ke­
         vésbé jó gazdasszonyok elrontották  az  ételeket. Amikor  „ragacsos"-ra  sült  a  kenyér,
         odakozmált  az  étel. Különben  is, hogy mi a „jó", meg mi a  „rossz",  azt  a  fogyasztók
         kialakult  ízléshagyományai  döntik  el.
             A  variációk  végtelen  lehetőségei  azt  is  eredményezik,  hogy  a  sütés-főzési  tech­
         nológiák,  az  egyes ételféleségek  sokszor  annyira  összemosódnak,  hogy a legalaposabb
         elemzés  se  tudja  a  folyamatokat  elkülöníteni.  1 1  Minden időben  felbukkannak  újítá­
         sok,  melyek  aztán  vagy  meghonosodnak,  vagy  elfelejtődnek.  Talán  olykor  a  véletlen
         vezeti rá  a  gazdasszonyt valamilyen szerencsés  változtatásra,  máskor  tudatosan  pró­
         bálkozik  jobbnak  ígérkező  megoldással.  A  kipróbált  ételrecepteket  aztán  az  asszo-
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13