Page 6 - A népi táplálkozás Hajdú-Bihar megyében a XX. század első felében
P. 6

Debrecen,  a  hozzá  tartozó  pusztákkal,  tanyákkal  a  táplálkozás  terén  is  prototípust
         képvisel.  Itt  a  szabadban  főzés,  a  hozzátartozó  izzított  zsíron  főtt  tésztás,  kásás,
         krumplis  ételek,  „parázshúsok"  uralkodó  monotóniája  jellemző.  A  „módot",  gazdag­
         ságot  itt a  sertéshús,  szalonna,  zsír  bősége  fejezte ki.
             Könyvünk  elsősorban  leíró  jellegű,  így  nem  nyüt  mód  sem  az  összehasonlító
                                                                              f
         vizsgálatokra,  de még az  egyes társadalmi  rétegek  közötti  táplálkozási  különbségek i ­
         nomabb  elemzésére  sem.  Nem  fejeződik  ki pl. az  egyes történelmi  korszakok  jobb-,
         vagy  szegényesebb  táplálkozási  mechanizmusa.  Korszakunk  alatt  két  „mélypont"  is
         volt,  amikor  nagyon  sokan  a  létminimum  szintjét  is  alig  érték  el  a  táplálkozásban.
         Ilyen volt  az  első világháború  utolsó  korszaka,  majd  az  1929-1933-as nagy  gazdasági
         válság  korszaka.  A második  világháború,  bár a  parasztgazdaságokat  tönkretette,  de  a
         táplálkozásban  csak  a  városokban  okozott  élelmezési  gondokat.  E  kérdéseket  részle­
         tesen  nem  elemeztük,  de  az  egyes ételféleségek  leírásánál  utalunk  rájuk.
             Összesen  62 helységből  áll rendelkezésünkre  táplálkozási  adat. Kétségtelen,  hogy
         a különböző  időben,  különböző  felkészültségű  gyűjtőktől  származó anyag  nem  egyen­
         lő  értékű,  s  talán  félreértésektől  sem  mentes. Mégis  úgy gondoljuk, hogy  a kép, me­
         lyet  a  témáról  adhatunk  így  is  teljes.  Bizonyos,  hogy  még variációk  ezreit  lehetne
         feljegyezni,  de  ezek mind  beilleszthetők  abba  a  szerkezeti  rendszerbe, melyet itt  fel­
         vázoltunk.
             Az  ételek  minősítésétől  eltekintünk.  Ecsedi  István  általában  dicséri  a  tisztántúli
         gazdasszonyok  ételeit.  Ma  már  tudjuk,  hogy  relatív,  mit  tartunk  jónak.  Bizonyos,
         hogy a régiek  által  „jó"-nak  tartott  ételek általában  megfeleltek  a nehéz  fizikai  mun­
         kát  végző  emberek  igényeinek.  Hiszen  a  napi  14-16  órás  kemény  testi  munka  során
         a  szervezet  sokkal  több  szénhidrátot,  zsírt  égetett  el, mint  a  mai  bentülők,  csupán
         kézzel,  aggyal  dolgozók.  De  a  zsírban  dúskáló  receptek  sora  is  félrevezető  lehet, hi­
         szen a  régiek  sem  mindig  azt  ették,  melyet  kívántak,  hanem  ami éppen  volt.  Egy-egy
         dús  étkezés  után  néha  hetekig kellett koplalni,  vagy  legalábbis  szegényesebb  koszton
         élni. Ecsedi  István  is utal rá, de Márton  Béla  tudós  elemzéssel  igazolta, hogy pl. a két
         világháború  között  az  emberek  általában  alultápláltak.
             A  paraszti  étrend  minőségét  értékelni  nagyon nehéz, mert  az értékelő  mindig i­
                                                                              v
         szonyít  valamihez,  amit  ő  valamilyen  elvi  megfontolásból  normálisnak  tart.  Annyi
         azonban  bizonyos, hogy évszázadokon  át fenntartotta  az emberi nemet,  s módot  adott
         arra,  hogy  megpróbáltatásokat  átéljen,  testben  és  szellemiekben  kiteljesedjék.  Két­
         ségtelen,  hogy  az  életforma  megváltozásával  táplálkozási  kultúránknak  is  változni
         kell,  de  vigyázzunk,  mert  az étrend  radikális  átalakításával  járó  változásokat  nem  is­
         merjük!  Bizonyára  helyesebben  gondolkozik az,  aki elsősorban  az  évszázados  tapasz­
         talat és gyakorlat során  kipróbált  táplálkozási  rend  tanulmányozásából  indul  ki, s így
         vizsgálja,  melyek  azok  az  elemek,  amelyek  a  mai  életfeltételek  mellett  változtatást
         igényelnek,  s mi lehet  az  a  harmonikus  egyensúly,  ami a mai életcéloknak  megfelel?
             E  könyv  tehát  nem  reklám,  ajánlás  a  régi  szokások  feltétlen  felújítására,  hanem
         tanulság  arra:  őseink  milyen  ételekkel  élték  át  a  történelmet,  s miként  nevelték  fel a
         ma  élő generációkat.  S ha  tanulságait  okosan  használjuk,  több  bizonyossággal  nevel­
         hetjük  fel utódainkat  is.


                                                                     Varga  Gyula
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11