Page 12 - Csárdakönyv_1-45
P. 12

Balaton






                        Fenéki csárda (valamikori Vámház,
                        ma Fenékpusztai csárda vagy Berki betérő)


                        Szántód és Révfülöp mellett Fenékpuszta volt egykor az
                        egyik legjelentősebb balatoni átkelőhely. A Kis-Balatont
                        lefűző szűkület kínálta az átkelőpont kialakítását.
                          Mivel Fenékpusztát nem csak átkelőhelyként, hanem
                        kikötőként  is  használták,  jelentős  bevételt  eredmé-
                        nyezett. A szállítások és az átkelés díjait a révészek és a
                        halászok otthonainak szomszédságában álló ősi vám-
                        házban szedték. Azt,  hogy viharos  időben és éjjel az
                        utasok hol húzódhattak meg, nincsenek biztos isme-
                        reteink.
                          Azt viszont tudjuk, hogy a szemben lévő déli oldalon
                        a  Bottyáni  vendégfogadó  1771-ben  ivóval,  konyhával,
                        szobával és istállóval várta a kompon érkezőket és az ar-      A Fenéki csárda a hatvanas években
                        ra várakozókat. A második katonai felmérés Fenékpusz-
                        tán, a rév szomszédságában már vendégfogadót mutat.            A vámház udvarán működött a Festetics család hajó-
                                                                                       építő műhelye, ahonnan evezős komp-, sószállító- és
                                                                                       vitorlás  hajók  egész  arzenálját  bocsátották  a  Balaton
                                                                                       vizére.
                                                                                         A kompok mellé 1757-ben Festetics Kristóf két rév-
                                                                                       hajót állított be, melyeken tilalmas volt a „káromkodás
                                                                                       és pipázás”. 1824-ben a fenéki kompokra árbócfát állí-
                                                                                       tottak és azokra vitorlát feszítettek.
                                                                                          A kompok viteldíja 1837-ben: Egy személy- 1 krajcár.
                                                                                       Egy hajtott marha – 4 krajcár. Egy rövid szekér – 7 kraj-
                                                                                       cár. Egy hosszú szekér – 10 krajcár. Gabonás szekér – 20
                                                                                       krajcár. Egy sertés – 2 krajcár. Egy hintó – 30 krajcár. Egy
                                                                                       zsák gabona – 2 krajcár.
                                                                                         Az 1834 és 1837 közötti nagy szárazság alatt a Balaton-
                                                                                       ról a Balaton-öblöt gátakkal leválasztották. Azóta neve-
                                                                                       zik a levágott Balaton-öblöt Kis-Balatonnak.
                        Balatoni vitorlás komp

                      12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17