Page 15 - Csárdakönyv_1-45
P. 15
A 70-es években
Egy 1820-ban született leírás már olyan kézzel és széllel A csárda falán lévő emléktábla azt hirdeti, hogy
hajtott kompot említ, ami 35 személyt, 5 parasztszeke- Csokonai Vitéz Mihály 1798-ban itt írta a „Tihanyi echó-
ret, 1 hintót és a fogatok lovait tudta egyszerre szállítani. hoz" című híres versét. Aligha, hiszen ez csárda akkor
Többször felvetődött, hogy szerencsés lenne a szántód- még nem állt.
tihanyi vízi utat bekapcsolni a postai- és gyorsszekér,
valamint a sószállító úthálózatba is. Sok vesződség árán Abban az öreg vendégfogadóban viszont igen, amely-
elkészült a szántódi tavon átvezető, cölöpökkel és zúzott nek a helyére a csárda épült.
kővel megerősített töltés. Ez tette lehetővé a Fehérvár-
Kanizsa postaútról a rév megközelítését. „Óh, Tihannak rijjadó leánya!
A Buda és Kanizsa közötti új postaút építése a 30-as Szállj ki szent hegyed közül.
évek elején érte el Szántód pusztát. Az apátság javas- Ím, kit a sors eddig annyit hánya,
latára a part mentén futó út a rév felé fordult, majd Partod ellenébe ül.”
onnan Zamárdinak.
A megyegyűlés ezt a javaslatot fogadta el 1833-ban,
azzal a feltétellel, hogy a bencések a kikötőt és a töltést
tartsák rendben. Ácsoltassanak a Festeticséhez hason-
latos, komolyabb és erősebb révhajókat. A révnél az
elpusztult öreg vendégfogadó helyére újat építtessenek,
ahol a vihar miatt veszteglő utasok hosszabb-rövidebb
időre enyhelyre és megfelelő kiszolgálásra lelhessenek.
1839-1840-ben Jakab kőművesmester tervei alapján
építették meg a szántódi révcsárdát, a lábakon álló
kocsiszínt és az istállót. Az épületek a mai napig állnak,
csak a kocsiszín esett áldozatul a szomszédos hotel
építésekor.
A Révcsárda napjainkban
15