Page 19 - Csárdakönyv_1-45
P. 19

A csárda fénykora a lovas közlekedéssel esett egybe. A
                                                                                       fáradt vendégek itt kaptak enni és inni. Itt pihenhettek a
                                                                                       lovak. Itt jöttek-mentek és találkoztak távoli helyszínek
                                                                                       hírei.


                                                                                       Grundböck Béla mérnök tulajdonos keze alatt  a csárda
                                                                                       komoly felújítására került sor. A jég ellen védő szedett-
                                                                                       vedett  kő-  és  fa  gátat  elbontották,  helyére  modern
                                                                                       lugasos terasz és mellvéd került. A homlokzatot takaró
                                                                                       fák eltűntek. Hárs-  és platánfákat a déli oldalra ültettek.
                                                                                         Szép  új  feliratot,  valamint  egy  zászlótartó  rudat
                                                                                       kapott az épület. A lovas közlekedés hanyatlását ven-
                                                                                       dégszobák kialakításával élénkítették.
                        Az 1774-es uradalmi felmérés mutatja be nekünk hogy              1948-ban államosították a csárdát. A telken hatalmas
                        nézett ki akkor a zsindelyfedésű csárda. Az ivó bejárata a     szerelőcsarnok épült. Az évszázados falak közé gépek
                        Duna-parti  homlokzat  közepén  nyílt.  A  bejárattól          költöztek. Így kezdődött a horányi hajógyártás. Megin-
                        jobbra a kályhával fűtött vendégszobába juthattunk. Az         dult az épület lassú pusztulása.
                        ivó sarkában elkerített lejáró vezetett a pincébe. Innét                         Freskó a Sas csárda falán
                                                                                                                      Dr. Kovács Gábor fotója
                        nyílt a konyha és a kamra önálló kijárattal az udvarra. A      Egészen 1993-ig folyt itt hajóépítés és javítás. A csárda-
                        Duna-parti szárny alatt húzódó pince akár száz akó bort        épület  a  telekkel  együtt  külföldi  tulajdonba  került.
                        is magába fogadhatott. Az épület két hátsó szárnyában          Látszik is rajta…
                        istállók voltak. Jutott hely a fogadós két szobájának is.
                          A csárda épülete sokat szenvedett, különösen a jeges
                                                   áradásoktól.  Vastag  falai,
                                                   talán a beépített római erőd
                                                   kövei  miatt  viszonylag  jól
                                                   bírták a viszontagságokat. A
                                                   tavaszi jégszakadások elleni
                                                   oltalmazásra  a  Duna  parti
                                                   öreg tölgyfákat is meghagy-
                                                   ták. Így dőlt el mi a fonto-
                                                   sabb: a  hajóvontatás  fátlan
                                                   parti  útja  vagy  a  jégzajlá-
                                                   sokkal fenyegetett révcsárda
                                                   védelme.
                                                   „Győzött” a csárda…
                        A római kikötőerőd emléktáblája

                                                                                                                                              19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24