Page 11 - Csárdakönyv_1-45
P. 11

Hátul – a kocsiládán – helyet foglaló két vagyonos utas
                        kellő távolságra és magasságba került a kocsishoz és a
                        szemben ülő szegényebb utastárshoz képest. A pehely-
                        lyel töltött gyapjas báránybőr párnáknak köszönhetően
                        kényelmes  szekér  elé  három  lovat  fogtak  (nyerges,
                        rudas, lógós vagy szélhámos), a Bécsbe vezető út ideje
                        felére csökkent. Mátyás király is szívesen használta az        A kocsi kúria épületében postahivatal működik
                        úgynevezett  „kocsi”  szekeret.  Ezt  a  település  nevét
                        hordozó magyar szót és a szekérkészítési ismeretet más         A Budáról Bécsbe vezető út mellett Kocs településnek
                        népek  is  átvették  (németül:  kutsche,  angolul:  coach      vendégfogadója volt. A nyugati vágóhidakra szánt jószá-
                        franciául: cocher), világhíre innen ered.                      gok és hajcsáraik, az utazószekerek mellett a postakocsi
                          Királyunk ezekre a szinte vasalás nélküli, könnyű és         járatok is itt haladtak át. Itt pihentek, élelmeztek, tölte-
                        gyorsjárású személyszállító járművekre alapozza az első        keztek és cseréltek lovaikat.
                        kocsi-postát. A Bécs-Buda közti országúton abrakoltató           Fellner Jakab tervei alapján Kocson, 1769-ben uradal-
                        állomásokat (Bárok, Kocs, Győr, Óvár és Bruck) létesí-         mi kocsma épült. Az 1830-ban épített és fél évszázad
                        tett. Az utasok ételt és italt, sőt ágyneműt is vihettek       múlva átépített volt kúria épületében most postahivatal
                        magukkal.  Az  éjjel-nappal  futó  fogat  lovait  öt-hat       működik.
                        mérföldenként etették és itatták, Győrben pedig lovakat          1861-ben kezdték építeni a Pápa-Kisbér vasútvonalat,
                        váltottak. A Budáról induló fogat egy nap és egy éjjel         aminek a Tata irányába való folytatása érintette volna
                        alatt ért Bécsbe.                                              Kocs települést is. A tervet azonban a község elöljáró-
                           A fürge szekeret azonban nem hajthatta akárki, csak         sága nem támogatta, ami település sorsát hosszú időre
                        az annak irányítására kitanult kocsi kocsis. Azaz a kocsi      megpecsételte. Kocs szinte elszigetelődött a külvilágtól,
                        kocsi kocsisa csak kocsi kocsis lehetett. Mondhatni ön-        amin a gyorsforgalmú utak építése nem sokat segített.
                        álló szakmává vált és családnévvé nemesedett.                    A kocsitoló versenyt 1999-ben rendezték meg először.
                          A  török  időket  követően  az  alföldihez  hasonlatos       A nemzetközi versenyzők mellett a környező települé-
                        csárdahálózat a Dunántúlon nem alakult ki, hiszen az           sek képviselői nevezhetnek e különleges versenyre. A
                        egymáshoz közel fekvő települések fennmaradtak. (A             résztvevők feladata, hogy a minimum 380 kg súlyú ko-
                        Mészárosok útja mentén egy kivételt találunk Nagyig-           csit a település szélétől annak központjáig a dimbes-
                        mánd és Bábolna között, a Kiscsanak csárdát).                  dombos úton futva a Faluházig tolják.
















                        Csanak csárda Nagyigmánd és Bábolna közötti út mentén

                                                                                                                                              11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16