Page 10 - Csárdakönyv_1-45
P. 10

Kocs





                        A kocsi kocsi


                        Kocs  (régebbi  névformái:  Koch,  Kooch,  Ruch,  Kuch,
                        Kwch, Kos, Kots, Kócs) település a vélhetően török ere-
                        detű nevét, egykori Koch nevű magyar tulajdonosáról
                        kapta.
                           A települést két, valaha jelentős gazdasági szerepet        A magyar kocsi
                        betöltő út metszéspontjában találjuk. Az egyik a Budá-
                        ról Bécsbe tartó, az Alföldet Európával összekötő keres-       Az esküvőre 1421. szeptember 28-án Pozsonyban került
                        kedelmi  út,  amit  a  múltból  Mészárosok  útja  (vagy        sor. A  menyegzői szekér  napjainkra  megmaradt felső
                        Magyarok  útja,  marhahajtó  út,  Fleischhauer  strasse,       kocsiszekrénye a grazi múzeumban látható.
                        Ochsenweg) néven ismerünk. A másik a rómaiak által
                        épített birodalmi út, amely Székesfehérvárt és Komáro-
                        mot  köti  össze.  A  forgalmas  csomópont,  Kocs  falu  a
                        földbirtokosai révén kiváltságokra (adó-, vám-, malom-
                        és más jogokra) tett szert. Az utasszállítással is foglal-
                        kozó  élelmes  lakói  révén,  kijelölt  lóváltó  állomást  is
                        fenntartott.  Máig  megőrzött  hírnevét  szekérkészítő
                        mestereinek köszönhetjük.
                           Kocs falu mesterei készítették Zsigmond király leá-
                        nya, Erzsébet és V. Albert osztrák herceg esküvőjére a
                        pompás menyegzői szekeret. A fedett kocsiszekrény szí-
                        jakon függve szolgálta az utasok kényelmét. Ez a kü-
                        lönleges mesterremek, az úgynevezett hintálló szekér,
                        vagyis a hintó volt.                                           Nem lehet véletlen, hogy az első utazószekér gondolata
                                                                                       egy kocsimester fejében született meg. A monda szerint
                                                                                       Mátyás  király  biztatására  Habermayer  Péter  székely
                                                                                       kovács kezei közül került ki a különös felépítésű, fából
                                                                                       készült, könnyű kocsi szekér. Az első, tizenkét küllős
                                                                                       kerekek kisebbek, mint a tizennégy küllős, hátsók. Az
                                                                                       első  lőcsös  keréktengely  külön  fordul  a  hátsótól.  A
                                                                                       szekér  így  könnyebben  kormányozható,  stabilabb  és
                                                                                       kisebb  íven  fordul.  A  fűzvesszőből  font  könnyű  kas
                                                                                       ívesen emelkedik hátrafelé, gyorsan ponyvázható.
                        Pozsony a 16. században


                      10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15