Page 63 - Debreceni Erdős könyv
P. 63

Gúthról  a  debreceni  végállomásra  a  fával  megrakott
                                                                                       szerelvény az alföldi terepviszonyok ellenére is 35 méteres
                                                                                       lejtéssel, azaz fűtőanyag megtakarítással érkezett meg.




                                                                                       Megállóhelyek 1882-ben:


                                                                                       Epreskerti indóház, Gerébi telep 1,5 km, Kondorosi tanyák -
                                                                                       Fancsika  2,9  km,  Csereerdő  5,6  km,  Erdészlak  8,0  km,
                                                                                       Martinka 10,0 km, Sámsoni út 12,7 km, Halápi erdő 14,5 km,
                                                                                       Hármashegyalja  16,6  km,  Szabó  major-Nyírmártonfalva
                                                                                       20,4 km km, Melánia major 21,5 km, Reviczky major 23,5
                                                                                       km, Felső-Guth 25,9 km.



                        Simonffy Imre – Rajzó Miklós festménye 1903-ból


                        Simonffy Imre polgármester, a volt negyvennyolcas hadfi          Csereerdőnél és Hármashegyalján 600 mm-es nyomtávú,
                        sürgetésére a kereskedelmi- és közmunkaügyi miniszter          kézi- vagy lóvontatású ráhordó vonalak (repülővágányok)
                        1882. márciusában a vasútépítést engedélyezte. A minisz-       is készültek. Később további leágazások kapcsolták be a
                        ter előírta, hogy a vasút csak fát szállíthat, vonat nappal    nagycserei, fancsikai és bánki erdőket a szállításba. A vá-
                        közlekedhet, a mozdonyon legyen szikrafogó, a vonalon          ros az eredeti másfél évtizedes szerződés eredményessé-
                        egyszerre egy vonat járhat és 15 kilométernél gyorsabban       gében osztozva a vállalkozókkal az együttműködést meg-
                        nem mehet, erdőszakaszon 12-12 méteres tűzpásztát kell         hosszabbította, majd tőlük a Debrecen-Gúth vasútvona-
                        vágni.                                                         lat  100  ezer  pengőért  megvásárolta  és  1904-ben  saját
                           A pályaépítés első szakasza 1882. májusára Nyírmár-         kezelésbe vette.
                        tonfalváig  ért  el,  tölgyfából  készült  hidak  és  átereszek   1903-ban átadták a fancsikai szárnyvonalat, ami felül-
                        segítségével. 1882. július 16-án került sor a forgalomba       járón keresztezte a Debrecen-Szatmárnémeti vasúti fő-
                        helyezési ellenőrzésre, a „műtanrendőri” bejárásra. Az első    vonalat. Magyarországon ez volt az első vasúti vasbeton
                        szerelvény még aznap megérkezett a célállomásra. Akkor         híd. (A második világháború idején bontották el.)
                        még nem számmal jelölték a mozdonyt, hanem nevet ad-
                        tak neki. Nem tudjuk, ki volt a keresztségben a fatüzelésű
                        gőzösnek az atyja, vagy anyja, azonban máig így emle-
                        getik, mondhatni becézve szólítják a vasútvonallal együtt
                        „Zsuzsi”-nak.
                          A Boszniából használtan, kopottan vásárolt ún. kutya-
                        fejű  sínszálakat  sínszeges  lefogatással  rögzítették,  950
                        mm-es nyomtávval a méretre vágott gömbfákra, vastag
                        ágakra amit 22 cm vastag homokágyba fektettek.

                                                                                       A debreceni iparvasúti híd – 1903
                                                                                                                                              61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68