Page 63 - Debreceni Erdős könyv
P. 63
Gúthról a debreceni végállomásra a fával megrakott
szerelvény az alföldi terepviszonyok ellenére is 35 méteres
lejtéssel, azaz fűtőanyag megtakarítással érkezett meg.
Megállóhelyek 1882-ben:
Epreskerti indóház, Gerébi telep 1,5 km, Kondorosi tanyák -
Fancsika 2,9 km, Csereerdő 5,6 km, Erdészlak 8,0 km,
Martinka 10,0 km, Sámsoni út 12,7 km, Halápi erdő 14,5 km,
Hármashegyalja 16,6 km, Szabó major-Nyírmártonfalva
20,4 km km, Melánia major 21,5 km, Reviczky major 23,5
km, Felső-Guth 25,9 km.
Simonffy Imre – Rajzó Miklós festménye 1903-ból
Simonffy Imre polgármester, a volt negyvennyolcas hadfi Csereerdőnél és Hármashegyalján 600 mm-es nyomtávú,
sürgetésére a kereskedelmi- és közmunkaügyi miniszter kézi- vagy lóvontatású ráhordó vonalak (repülővágányok)
1882. márciusában a vasútépítést engedélyezte. A minisz- is készültek. Később további leágazások kapcsolták be a
ter előírta, hogy a vasút csak fát szállíthat, vonat nappal nagycserei, fancsikai és bánki erdőket a szállításba. A vá-
közlekedhet, a mozdonyon legyen szikrafogó, a vonalon ros az eredeti másfél évtizedes szerződés eredményessé-
egyszerre egy vonat járhat és 15 kilométernél gyorsabban gében osztozva a vállalkozókkal az együttműködést meg-
nem mehet, erdőszakaszon 12-12 méteres tűzpásztát kell hosszabbította, majd tőlük a Debrecen-Gúth vasútvona-
vágni. lat 100 ezer pengőért megvásárolta és 1904-ben saját
A pályaépítés első szakasza 1882. májusára Nyírmár- kezelésbe vette.
tonfalváig ért el, tölgyfából készült hidak és átereszek 1903-ban átadták a fancsikai szárnyvonalat, ami felül-
segítségével. 1882. július 16-án került sor a forgalomba járón keresztezte a Debrecen-Szatmárnémeti vasúti fő-
helyezési ellenőrzésre, a „műtanrendőri” bejárásra. Az első vonalat. Magyarországon ez volt az első vasúti vasbeton
szerelvény még aznap megérkezett a célállomásra. Akkor híd. (A második világháború idején bontották el.)
még nem számmal jelölték a mozdonyt, hanem nevet ad-
tak neki. Nem tudjuk, ki volt a keresztségben a fatüzelésű
gőzösnek az atyja, vagy anyja, azonban máig így emle-
getik, mondhatni becézve szólítják a vasútvonallal együtt
„Zsuzsi”-nak.
A Boszniából használtan, kopottan vásárolt ún. kutya-
fejű sínszálakat sínszeges lefogatással rögzítették, 950
mm-es nyomtávval a méretre vágott gömbfákra, vastag
ágakra amit 22 cm vastag homokágyba fektettek.
A debreceni iparvasúti híd – 1903
61