Page 62 - Debreceni Erdős könyv
P. 62
Zsuzsi, a nyírségi
gőzös vasló
D
ebrecen városának hatalmas erdőterülete látszólag
alkalmas volt a tűzvészeket követő újrateremtés a nö-
vekvő számú lakosság és a hirtelen megélénkülő építke-
zések faéhségének csillapítására. Azonban az erdő-
rendtartási elvárások és az 1879. évi erdőtörvény kor-
látozásainak érvényesülése véget vetettek az öntör-
vényű, kényelmes erdőélés évszázadokon átnyúló kor-
szakának.
A városi erdőszök (erdészek) ezt megelégedéssel vet-
ték tudomásul, hiszen ők már régen felhívták a figyel-
met a nyilvánvaló tényre, hogy a keresett építőfát adó
erdőségek egyre távolabbra estek Debrecentől.
Márpedig abban az időben is a 2 x 2 négy volt. Akkor sem A Széchenyi István kezdeményezésére 1836-tól létesülő
volt mindegy, hogy a fogatok a rissz-rossz földutakon 25- vasúti társaságok működésével kapcsolatos kedvező gaz-
35 kilométerről mennyi idő alatt és mekkora költségen dö- dasági tapasztalatok azt mutatták, a városnak szüksége
cögtek be a városi faraktárig. Az első elképzelések szerint van egy, a keleti földbirtokait egybekötő vasútvonalra. A
az erdőbe behatoló vágány Halápnál vagy Vámospércsnél magyar szabadságharcot követő pénzügyi válságok a vas-
kapcsolódott volna a már meglévő vasútvonalhoz. útlétesítés ügyében az állami szerepvállalást háttérbe szo-
rították, elhervasztották.
Mivel a városnak nem volt pénze, pályázatot hirdetett a
guthi erdőig húzódó vasút megépítésére, üzemeltetésére
és a kitermelt fa beszállítására. A legkedvezőbb ajánlatot
Kopf Dávid és Steinberger Gyula vállalkozók nyújtották be.
Pályázatukat elfogadták és a Debrecen-Gúth vasútvonal
építésére velük 15 évre szóló szerződést kötöttek.
1881. december végére kitűzték a nyomvonalakat. Haj-
dú vármegye alispánja 1882. január 10-én kelt átiratában
kifogásolta a vasútnak a Debrecen-Szatmárnémeti úton
való vezetését, mert ,,a nagy robajjal haladó gőzös a szeke-
reknek a vonó jószágok általi elragadtatását és gyakori sze-
rencsétlenséget idézne elő”. Az észszerűség és a gazdasá-
gosság eloszlatta az aggodalmakat.
A Zsuzsi vonal vázlatos rajza és építési szakaszai
60