Page 66 - Debreceni Erdős könyv
P. 66

A vasúti pálya építését fokozatosan, időről időre folytat-     A tanyasi cca. 17 ezres népesség és az érintett települések
                        ták. Igyekeztek a város tulajdonát képező területeken tar-     lakossága így bevihette termékeit Debrecenbe. A város
                        tani  a nyomvonalát, ám az államtól megváltandó terü-          népe pedig naponta friss áruhoz jutott. A gazdaasszonyok
                        letek ára olyan magas volt, hogy kénytelenek voltak az         a vállukon konyharuhával átkötött ceglédi kannában hoz-
                        építkezésbe  bevonni  Debrecen  tehetősebb  polgárait.         ták a tejet. A karjukon lévő kosár szőlőlevélbe csomagolt
                        Reviczky  Józsefet  és  Dr. Váradi  Szabó  Jánost  érdemes     friss vajat, túrót, tojást vagy baromfit rejtett.
                        megemlíteni. Érdekeltek voltak terményeik, termékeik és
                                                                                       Reggelente sokan várták a vonat érkezését, ilyenkor az
                        munkásaik szállításával a pályaépítés folytatásában.
                                                                                       állomás  rögtönzött  piacként  működött. A  közeli  bérhá-
                           Földet  ingyen  adtak,  pénzt  ellentételezés  fejében.
                                                                                       zakban élő állandó megrendelők ezután kerültek sorra, s
                        Kértek  és  kaptak  birtokuk  felé  vasúti  kitérőt,  átrakási
                                                                                       ami maradt azt vitték ki a piacra eladni. A vonat negyed
                        segítséget, húsz évnyi kedvezményes szállítást, téli-nyári
                                                                                       nyolcas  érkezése  segítette  a  középiskolások  utazását,
                        rendszeres  közlekedést,  munkásaik  munkakezdéséhez
                                                                                       nem kellett kollégiumi szállást igényelniük.
                        igazodó menetrendet, jegyári kedvezményt, családi sza-
                        badjegyet. A  vasúti  pálya  további  építését  nehezítette,
                        hogy az előre beszerzett sínkészletet a román csapatok
                        1920-ban elvitték. Azt a város hitel felvételével gyorsan
                        pótolta, hogy a vasútvonalat mihamarabb bővíthesse. A
                        helyi pénzintézetektől felvett kölcsönt (több, mint egy-
                        millió koronát), az erdőhivatalnak öt év alatt kellett kama-
                        tostól törlesztenie.


                        Az erdőspuszták lakosságának gyarapodása és a nagyon
                        szegény vákáncsosok növekedése arra késztette a várost,
                        hogy mérlegelje a személyszállítás kérdését. 1922-ben a
                        város a vonal jobb kihasználása érdekében kezdeményez-
                        te a korlátolt közforgalom – személyforgalom – bevonásá-
                                                                                       Közben Debrecenben megépült a fatelep felvételi irodája,
                        nak engedélyezését, amit megkapott. Ekkor készült el a
                                                                                       váróteremmel,  állomásfőnöki  lakással.  A  „Zsuzsi”  által
                        pálya alépítményének salakos és zúzalékos megerősítése
                                                                                       szállított fa ide, a „Falógerbe” került. Ott feldolgozták, osz-
                        és tömörítése. Naponta több vonat közlekedett, ezért át-
                                                                                       tályozták és értékesítették. Évente 3600 m³ műfa (geren-
                        alakították  a  menetrendet.  A  személykocsik  hordrugó-
                                                                                       da, deszka, oszlop, stb.) és 35 ezer űrméter tűzifa fordult
                        zást, önálló kéziféket, rugalmas vonó- és ütközőrugókat,
                                                                                       meg a telepen.
                        valamint ráccsal védett széntüzelésű kályhákat kaptak. A          A teleppel szemben a város vámházában működött a
                        személyforgalom  1925-ben  indult  meg. A  szerelvények        Sziffra Imre vezette csárda, amelynek forgalmának növe-
                        úgy közlekedtek, hogy a 6-7 teherkocsihoz kapcsoltak 2-3       lésében  a  Zsuzsi  vonat  utasai  és  személyzete  jelentős
                        személykocsit. A jegyek árából jórészt megtérült a kiter-      szerepet vállalt. A vendéglő előtti placcon állt a fuvarosok
                        melt fa beszállítása.                                          szekértábora. A vásárlók velük fuvaroztatták haza a fát.


                      64
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71