Page 68 - Debreceni Erdős könyv
P. 68
A nyíracsádi állomásépület egykor … … és napjainkban
Közben a vasútvonalat 1949-ben államosították. Szület- Sínjeit Hármashegyalján túl azonnal felszedték. A meg-
tek elképzelések a pálya építésének folytatásával Nyírvas- maradt 16,6 km-es szakaszt átadták a Debreceni Közle-
vári, Nyírbátor, Aporliget, Vállaj, Nagyecsed bekapcsolá- kedési Vállalatnak, onnantól 1990-ig úttörővasútként,
sára, ám ezek nem valósultak meg. A kiadások nem érték majd gyermekvasútként üzemelt. Ezt követően lemon-
el a bevételek összegét, így a vasúti vállalkozás, míg a vá- dott az üzemeltetésről, amit átadott 1996-ban a Zsuzsi
ros tulajdonolta, addig jövedelmező volt. Erdei Kisvasútért Baráti Körnek és alapítványuknak.
Jelenleg a kisvasutat a ZSUZSI Erdei Vasút Nonprofit Kft.
Az államosítást követően a gőzmozdonyok helyett ha- működteti.
marosan áttértek a Győrben gyártott dízelmozdonyok 2005 óta a debreceni városvédők kezdeményezésére az
használatára. A pálya komolyabb megerősítését 1961-ben egykori vasúti főnökségi lakóház, a kis fűtőház, a nagy fű-
fejezték be, akkor a nyomtávot 760 mm-re módosították. tőház, a pályamesteri könnyű vágánykocsi tárolóépülete,
A MÁV módosította a menetrendet, az első szerelvény a pályafenntartási melegedő épület, a váltóőrhely épület,
negyed nyolc helyett délelőtt fél tízre futott be a debre- valamint a Debrecen és Hármashegyalja állomások közti
ceni állomásra. Ellehetetlenült a diákok, a munkába járók pályaszakasz és vasútforgalmi létesítmények műemléki
és a tanyasi termelők utazása. Rövid időn belül a Zsuzsi oltalom alatt állnak.
vonal működése veszteségessé vált. Amikor Csanádi
György közlekedésügyi miniszter 1973-ban Debrecenbe
látogatott, bejelentette az öt milliós veszteséget termelő
szárnyvonal felszámolását. 1974-ben az utasforgalom
meghaladta az 582 000 főt…
A veszteséget messze túlszárnyalta a vasút felszámolá-
sának hatására keletkező kár. A diákoknak kollégiumot, a
melósoknak munkásszállót kellett építeni, a tanyasi csalá-
dok felhagytak a gazdálkodással és elhagyták földjeiket.
A szerelvény 1977. augusztus 31-én futott ki utoljára. Az
utasok szeretett Zsuzsi vonatjukat sírva, Istent és pártot
káromolva búcsúztatták. Így szűnt meg a debreceniek el-
sősorban hasznos és közkedvelt kisvasútja.
66