Page 67 - Debreceni Erdős könyv
P. 67

Harkó  Lajos  m.  kir.  erdőmérnök  1921-ben  kezdemé-
                        nyezte  a  vasút  Külső-Guthig  való  kiépítését,  mert  a  ki-
                        termelt  fát  csak  gazdaságtalanul  lehetett  Debrecenig
                        befuvarozni. A megvalósításhoz javasolta a Savós-guthi
                        szakasz  felbontását,  s  az  így  nyert  sín-,  talpfa-,  kocsi-,
                        mozdony készlet értékesítését vagy elcserélését. A vas-
                        útvonal 1925-ben érte el az Acsádi utat.











                                                                                       A Vásáry Istvánról elnevezett menedékház


                                                                                       A  vasutasok,  az  erdészek  a  környék  lakosságának
                                                                                       önzetlen segítségével a károk helyreállításával gyorsan,
                                                                                       napok alatt végeztek. Az élelmezési gondok miatt jelentő-
                                                                                       sen megnőtt az un. „batyuzó” forgalom. Az infláció miatt
                                                                                       gyorsan változtak a menetjegy árai. A 20 km-es menet-

                                                             Hirdetmény a              jegy ára 1945. októberről júniusra 100 pengőről 5 000 mill-
                                                             Debreczeni Ujságban       pengőre emelkedett.
                                                             1932-ben

                                                                                       Ezért a vasút az országban egyedülállóan és elsőnek beve-
                                                                                       zette a természetbeni díjszabást, amely a forint megszü-
                        1932-ben a napi járatokon felül, a nyári vásár- és ünnep-
                                                                                       letéséig volt érvényben: A 20 km-es menetjegy ára 6 kg
                        napokon  már  egy  takaros  menedékház  (Vásáry  István
                        doktorról nevezték el) szállással, vendéglővel és játszó-      burgonya vagy 4 dl olaj, vagy 15 kg szalonna, vagy 6 db to-
                                                                                       jás volt. A 10 tonnás kocsirakomány díjtételének 2 m³ tűzi-
                        térrel várta a Zsuzsi vonat utasait.
                          1914 és 1925 között a vasútüzemet négy erdőmérnök,           fát  számoltak  fel.  A  természetbeni  díjszabás  alapján  a
                        Tikos Béla, Förster Miklós, Schlosser István, Balogh Béla      „bevételt” a pályaőrök gyűjtötték be. A főkalauz szombati
                        egymást váltva irányította. 1937-ben a művelésbe fogott        napokon  különvonattal  szedte  össze  és  szállította  be
                        erdő széléig, a Várhegy rakodóig építették ki a pályát, ahol   Debrecen-Fatelep állomásra. A beszedett élelmet a kis-
                        már cserkésztábor is várta Debrecen i úságát.  Ezekkel az      vasút  dolgozóinak  adták  át  térítés  ellenében,  a  tűzifát
                        újításokkal,  a  turista  forgalom  felpezsdítésével,  plaká-  pedig  mozdonytüzelésére  használták  fel,  mert  a  vasút
                        tolással, képeslapokkal igyekeztek a gazdasági válság ne-      szenet nem kapott.
                        hézségeit enyhíteni.
                          Nehéz feladatot rótt a vasútra a második világháború         1946-ban a Zsuzsi vonat pályája elérte Nyírlugost, majd
                        vége. Bombatalálatok érték a debreceni állomást, ezért         négy  év  múlva  Nyírbéltek  települést  is.  Ezzel  a  pálya
                        egy ideig szüneteltetni kellett a vonatközlekedést.            hossza 48,2 km-re nőtt


                                                                                                                                              65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72