Page 47 - Debrecen Képeskönyve
P. 47

fékezve Szentháromság-tagadó irányzatokat,              gyapját bőröstől” levonták. Joggal nevezték a cívi-                         gyülekezeteik jövőjét. Ezért nagy előrelépés volt,         A Debreceni Egyházvidék 1561-ben, a váradi
                     szembefordulva a rajongó szektás mozgalmak-             sek szószólójának, mert már az 1562-es debreceni                            amikor Méliusz két társszerzővel 1562-ben megal-        1562-ben írta alá a debreceni hitvallást, és ismerte
                     kal. 1558-ban, történészek egybehangzó állítása         hitvallásban meghirdette: „Minden embernek,                                 kotta a keresztyén élet minden elvi és gyakorlati       el Méliusz püspökségét. A többi egyházmegye a
                     szerint huszonkét évesen került Szegedi Gergely         bármiféle rendű és rangúak legyenek, szabadon                               kérdését tárgyaló debrecen–egervölgyi hitvallást.       60-as évek közepéig – még az 1567-es zsinat előtt –
                     mellé debreceni másodlelkésznek. Huszár Gál             hagyja az Írás és megengedi a természet törvénye,                           Korábban mindig Várad volt a régió egyházi köz-         csatlakozott a Tiszántúli Egyházkerülethez, amely
                     nyomdász-prédikátor Debrecenbe menekülése               hogy tulajdon vagyonnal bírjanak.” Írt könyörgést                           pontja, de már Kálmáncsehi püspöksége a cívis-          valamennyi református kerület közül a legna -
                     után, 1561-től már rendelkezésére állott a refor-       az iparosoknak, a „míves népeknek” is, amely sze-                           város tekintélyének növekedését mutatta. Méliusz        gyobbá növekedett. Debrecen vált az egyetlen egy -
                     mátorok legkorszerűbb eszköze, a nyomtatott szö-        rint a mesterségek Isten dicséretére szolgálnak.                            ráadásul kapcsolatban volt mindazokkal a főurak-        házigazgatási centrummá, amelynek fennható-
                     veg is. Az alkotó értelmiséget néhány évtizede          Az  ő városában becsülete volt minden polgári                               kal, akik a Tiszántúl, a hódoltság, a Partium, a        sága a három részre szakadt ország mindhárom
                     még nélkülöző település a 16. század végéig 157         foglalatosságnak, érdem volt a munkával szer-                               Felvidék és Erdély legjelentősebb területeit birto-     részét érintette, tehát ez a feladat is „tájakat ösz-
                     nyomtatványt adott közre, és volt olyan évtized,        zett vagyon, hasznot hozó kölcsön után jogos volt                           kolták, akik (debreceni könyvajánlásokból ítélve)       szekötő” regionális szerepre késztette a Tiszántúl
                     amelyben a hazai könyvtermés több mint fele             a kamatszedés, isteni elhivatás volt a kereskedés.                          rendszeresen támogatták művei megjelenését.             központját. A kerületet Debreceni Ember Pál ösz-
                     Debrecenben jelent meg. Méliusz műveinek ter-           A vallási homogenitás idején Debrecenben nem                                A három ország határán fekvő „Anyaváros” ekkor -        szeírása szerint 1709-ben 763, az 1805-ös statisz-
                     jedelme összesen 6500 nyomtatott oldalnak felel         alakult ki világi presbitérium. A tanács századokon                         tól szellemi és anyagi értelemben az átlagos me-        tika szerint 628 egyházközség alkotta. Amikor a
                     meg. Az ország legnagyobb szállítási kapacitásá-        át teljesítette kegyúri kötelességeit, és önmaga jó                         zővárosok vonzáskörét többszörösen meghaladó            történelmi helyzet úgy követelte, a „leány egyház-
                     val rendelkező, szüntelen úton lévő, fogadókban         patrónusa volt mindaddig, amíg királyi rendelet-                            távlatokban, a Dunántúlon és a Felvidéken is ha-        községeket” is számítva körülbelül 800 szószéken
                     társalgó debrecenieket felvértezte hitük védel-         re a szenátusba nem kerültek az uralkodó vallás                             tott. Buda elfoglalása után, földrajzi elhelyezke-      olvasták föl a debreceni püspök üzenetét. A ma-
                     mére. Írt bajvívóknak, foglyoknak, özvegyeknek,         hívei, választás helyett kinevezéssel.                                      dése és előjogai folytán leginkább Debrecen volt        gyarországi négy szuperintendencia egyházköz-
                     árváknak, szidalmazta a főurakat, ha „az Ur háza          A három országrész protestáns vezetőiben tu-                              képes gazdasági folyamatok befolyásolására, val-        ségeinek csaknem fele és a népesség több mint
                     kéncsét” nem közcélra fordították, ha „a juhok          datosult, hogy a tanbéli sokszínűség veszélyezteti                          lási és kulturális hatások közvetítésére.               fele a Tiszántúlhoz tartozott. A püspökök, espe-


                     Reformátorok szobrai a Debreceni Egyetem előtt

























































                                      Méliusz Juhász Péter                                 Komáromi Csipkés György                                                            Huszár Gál                                          Szenczi Molnár Albert




                      42                                                                                                                                                                                                                                        43
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52