Page 52 - Debrecen Képeskönyve
P. 52

éppen ezért Debrecentől vártak távoli reformá-          és a későbbi pusztítások miatt a diákok lajstroma
              tus vidékek nemcsak „vásárfi át” vagy olvasmányt,        is csak 1588-tól maradt ránk. A reformáció előtt
              de iránymutatást, szellemi vezetőt is. A Tiszántúl      viszonylag kevés debreceni hallgató utazott kül-
              református népe vallási és politikai kérdésekben        földi egyetemekre. Ezen a téren 1540-től jelentős
              Debrecenre fi gyelt. A különböző városi funkciók,        fordulat történt: az 1571-es wittenbergi törvényt
              gazdaság és művelődés egymás hatását erősítő            már 4 debreceni diák írta alá, sőt az 1588 előtt
              összjátékát mutatja, hogy egy-egy fontosabb új          ismert 12 rektor mindegyike a kor legfontosabb
              kiadvány megjelentetését országos nagyvásárok           egyetemén, Wittenbergben tanult. A számszerű
              alkalmaira időzítették. Gönczi Kovács György püs -      ada toknál ezúttal talán lényegesebb, hogy a Kol-
              pök már a 16. század végén joggal írhatta tanácsi       légium szervezetéhez és eszmeiségéhez szintén
              vezetőknek: „A ti kegyelmetek városa (…) gondot         a wittenbergi egyetem adta a legfontosabb gon-
              viselt az Isten Anyaszentegyházára, az tanítókra        dolatokat. A reformáció századának 90-es éveitől
              és tanulókra (…) ennek okáért mindmáiglan fő-           – a lutheri és kálvini irány élesebb elkülönülésé-
              nek tartatik az mi országunkban.”                       től – 1622-ig összesen 173 magyar tanult Heidel-
                                                                      berg egyetemén. Közülük 48, azaz közel 30 szá-
                                                                      zalék volt debreceni. A neveléstörténeti irodalom
                              A KOLLÉGIUM                             Sturm strassburgi tanrendjének és Trotzendorf
                                                                      híres goldbergi iskolájának debreceni hatását is
              A reformátorok a tudást a Szentírás kulcsának te-       feltárta. Az utóbbi módszerének lényege szerint
              kintették, így számukra az ismeret nem csak evilági     a növendékek kizárólag latinul társaloghattak
              haszonnal szolgált. Komolyan vették az iskolát,         egymással, fejlett önkormányzatuk volt, és a kivá-
              mint olyan intézményt, amely közvetlen kapcso-          lóbbakat bevonták az oktatás feladatába. Heidel-
              latban lehet az üdvösséggel. Európában ebből            berg pusztulása, azaz 1622 után a debreceni diá   kok
              a háttérből, a katekizmus oktatásából született         fi gyelme Németalföld, Svájc és Anglia felé for-
              az anyanyelvű népoktatás gondolata. „Azért hát          dult, majd a 18. század végén kiváltképpen Göt -
              urak, királyok, papok, rontsátok el a sok bálvánt           tingen egyetemét látogatták. A Kollégium Rácz
              (…), csináljatok oskolákat azokból” – szólt Méliusz     István számításai szerint a legnyomasztóbb pénz-
              intése. Már az 1562-es debreceni hitvallás a ható-      hiány idején is évi 6–7 diákját indította nyugat-
              ságok kötelességeként kezelte „az ige veteményes        európai egyetemekre. A külországi protestáns
              kertei”, az iskolák és akadémiák gondozását az          centrumokkal kiépített kapcsolat természetesen
              ország jövedelmeiből. A „Keresztyén Respublika”         nem csupán szervezeti vonatkozásban érvénye-
              kegyúri jogokat gyakorló tanácsa az egyházi veze-       sült, de mindvégig befolyásolta a hazai oktatás
              téssel együttműködve konkrét tanrendi kérdések-         módszereit, tananyagát, és meghatározta annak
              ben is érvényesíthette befolyását. Az 1567-es deb-      fi lozófi ai hátterét: Amesius, Ramus, Descartes,
              receni zsinat szabályozta az oktatás felügyeletét a     New ton, Leibniz és Wolff hatása Magyarországon
              Tiszántúlon, előírta az egyházlátogató esperesek        először Debrecenben és más protestáns intézmé-
              ellenőrzési kötelességét. A reformációt követően        nyekben jelentkezett.
              az egész egyházkerületben megnövekedett az                Annak ellenére, hogy 1626-ig csupán egyetlen
              iskolával rendelkező kisebb települések aránya,         professzora volt a Kollégiumnak, Szenczi Molnár
              és a 17. században már csak a legszegényebb egy-        Albert már 1584-ben följegyezte naplójában, hogy
              házközségekben nem volt iskola. A folyamat oda          csupán a Pozsony megyei Szencről és közvetlen
              vezetett, hogy 200 év elteltével a Tiszántúlon pon-     környékéről tízen iratkoztak be. A földrajzi távol-
              tosan ugyanannyi református iskola volt, ahány          ságot tekintve ez a tény önmagában is az iskola
              egyházközség.                                           vonzását mutatja, amely elsősorban a rektorok jó
                A hagyomány az 1538-as esztendőhöz köti, azaz         hírétől függött. Olyan személyiségek voltak kö-
              két évvel Bálint pap (Pápa reformátora) érkezése        zöttük, mint Félegyházi Tamás (bibliafordító, aki
              utánra valószínűsíti a debreceni iskola protestáns      Krakkóban, Boroszlóban, Frankfurtban és Wit-
              fordulatát. A tanárok nevét azonban a 60-as évek-       tenbergben tanult), Laskai János (az első magyar
              ből sem ismerjük hiánytalanul, az 1564-es tűzvész       nyelvű matematika-tankönyv szerzője), Újfalvi


                 A gályarabok emlékoszlopa a Református Kollégium előtt


                                            A következő oldalon a Református Kollégium főépülete




 46                                                                                                                  47
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57