Page 57 - Debrecen Képeskönyve
P. 57

Anderkó Imre (aki már 1597-ben az anyanyelvű                                szépírás, a számtani alapműveletek, Európa or-
                                                                             népoktatásról értekezett), Alvinczi Péter (később                           szágainak vázlatos ismertetése, a zsoltáréneklés,
                                                                             Bocskai és Bethlen Gábor udvari papja, bizalmas                             a bibliai és vallási ismeretek mellett csupán a la-
                                                                             híve), Medgyesi Pál (a puritán kegyesség alapmű-                            tin, a stilisztika és retorika, illetve a görög-római
                                                                             vének, Bayle Praxis pietatisának fordítója), Komá-                          kultúra, főként a történelem és irodalom elemeit
                                                                             romi Csipkés György (az első hazai angol nyelv-                             tartalmazták. Ez a tartalom igen sok jogos kriti-
                                                                             tan, héber és magyar nyelvtankönyvek szerzője,                              kát kapott egész Európában, a jó iskolák azonban
                                                                             bibliafordító). A helyben kiadott és használt tan-                          minden korban a nevelést állították a középpont-
                                                                             könyvek között Erasmus művei is szerepeltek. Az                             ba, és alkalmat találtak az antik világ műveltségé-
                                                                             iskola tekintélye szempontjából az 1660 előtti és                           nek megismertetése mellett erkölcsi alapok fun-
                                                                             utáni helyzet mégis élesen elkülönül egymástól.                             dálására is. A 15 éven át Debrecenben nevelkedő
                                                                             Nyilvánvaló, hogy a 17. század derekáig Gyulafe-                            Kölcsey így utalt a lehetséges többletre: „Római és
                                                                             hérvár vagy a Comenius nevével fémjelzett Sáros-                            görög történetekben oktattak bennünket ’s itt a
                                                                             patak rangosabb intézménynek számított.                                     patriotizmus magva.” A kezdetektől jellemző volt,
                                                                               Debrecen Kollégiuma 1660-tól, a váradi iskola                             hogy a professzorok csak a főiskolai tagozaton ta-
                                                                             befogadásával és a harmadik professzori állás                               nították a tógás öregdiákokat, akik közül a leg-
                                                                             létrehozásával nyerte el ma ismert kulturális je-                           jobbak köztanítóként működtek, azaz „publicus
                                                                             lentőségét. A felső tagozaton megháromszorozó-                              praeceptor”-ként az alsó klasszisok nevelői voltak.
                                                                             dott a deákság létszáma, és Martonfalvi György,                             Az alsóbb osztályok szinte kezelhetetlen, nemrit-
                                                                             Lisznyai Kovács Pál, illetve Szilágyi Tönkő Már-                            kán 100 és 200 fő közötti létszámát úgy ellensú-
                                                                             ton személyében olyan tudósok álltak a kated-                               lyozták, hogy minden egyes kisdiáknak volt ma-
                                                                             rára, akik már nem a lelkészi pályához vezető                               gántanítója, privát praeceptora, végül a 8-9 fős
                                                                             lépcsőnek tekintették az oktatást. Az országos te-                          kiscsoportok (az ún. collatiók) közös felkészülésre,
                                                                             kintélyű puritán professzor, Martonfalvi elítélte                           termékeny vitákra is lehetőséget kínáltak. A köz-
                                                                             a jobbágyrendszert, Lisznyai Kovács a történetta-                           tanítók és magántanítók nemcsak mindennapi                        Épületdísz a Kollégium főhomlokzatán
                     Maróthi György (1715–1744) professzor                   nításban játszott úttörő szerepet, Szilágyi Tönkő
                                                                             pedig kiadta az első hazai karteziánus fi lozófi a-                                A Kollégium 1803 és 1816 között „a helvét vallástételt tartó magyarországi ekklésiák és jóltevők adakozásából épült”
                                                                             könyvet. A cívisváros átvette Várad, majd Patak és
                                                                             Pápa száműzetése idején a többi református fő-
                                                                             iskola szerepét is. Miközben más hazai központok
                                                                             saját földesuraik ellenében küzdöttek puszta létü-
                                                                             kért, eljött az idő, amikor a „magyar Genf” min-
                                                                             den hányattatása ellenére szilárd hátteret kínált.
                                                                             Befogadta az üldözötteket, és a Tiszántúlon kívüli
                                                                             országrészek sok száz református egyházközsége
                                                                             nem maradt lelkészek, iskolamesterek nélkül.
                                                                             A Kollégium a 17. században jeles alkotók és pro-
                                                                             fesszorok mellett tizenhárom püspököt adott a
                                                                             Dunamelléknek, tizenkettőt a Dunántúlnak és
                                                                             ha tot Erdélynek.
                                                                               Az oktatásban a 19. századig nagy súllyal sze -
                                                                             repelt a latin nyelv az elemi szinttől az igénye-
                                                                             sebb nyelvhasználatot segítő retorika és poétika
                                                                             osztályáig, majd – századról századra változó idő-
                                                                             tartammal és tartalommal – két-három év fi lozófi a
                                                                             következett a természettudományok összességével,
                                                                             végül három–négy év teológia. Az alsó tagozatok
                                                                             (18. századtól részletesen szabályozott) regulái a


                                                                             Csokonai Vitéz Mihály (1773–1805) költő,
                                                                             a debreceni diáknemzedékek bálványa


                                                                             Az előző oldalpáron: a Református Kollégium belső udvara




                      52                                                                                                                                                                                                                                        53
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62