Page 60 - Debrecen Képeskönyve
P. 60

kenyerüket köszönhették megbízatásuknak, de   küldött rektorok folytonos jelenléte bizonyára a
 biztos előmenetelt, ígéretes jövőt és a legkiválób-  legátusok gyakori látogatásainál is erősebb befo-
 bak nyugat-európai tanulmányutat is remélhet-  lyást biztosított. 584 olyan rektóriát (más néven
 tek. Kiemelkedő helyzetű egyházközséget vagy   partikulát, azaz fi ókiskolát) ismerünk, ahol több-
 jobb tanári katedrát csak külföldön képzett deák   kevesebb ideig debreceni tanár, debreceni metó-
 kaphatott, következésképpen 1848 előtt soha nem   dussal, többnyire debreceni tankönyvből tanított.
 fordult elő, hogy a Debreceni Kollégiumban „do-  A partikulába induló rektort ugyanis erre köte-
 midoctus”, azaz hazai földön képzett professzort   lezte esküje, melyet egyes korszakokban aláírásá-
 alkalmaztak volna. Az európai utak fedeze  tét úgy   val hitelesített.
 teremtették elő, hogy a jó adottságúak olyan tele-  Az iméntivel ellentétes irányú mozgás is igen
 pülésekre kerültek „akadémikus rektornak”, ahol   élénk volt. Debrecen vonzásköre az iskolaügy te-
 fi zetésük két-három év alatt megalapozta a kül-  rén nemcsak a Tiszántúl határait, de olykor az
 földi akadémiák költségeit, így képességei által a   egyéb vonatkozásban jellemző 200-300 kilomé tert
 legalacsonyabb sorból érkező növendék is a köz-  is jóval meghaladta. Erre utal a városba áramlás
 nemesség átlagos szintjére kerülhetett.  nagyságrendje: kiváltképpen a váradi iskola be-
 A Kollégium szinte rákényszerült arra, hogy   olvadása után a történelmi Magyarország szinte
 az ország több mint 1200 református egyház-  minden vármegyéjéből érkeztek a Kollégium nö-
 községével kapcsolatba lépjen. Maga az „ország   vendékei olyan tömegben, hogy a felső tagozaton
 iskolája” kifejezés is azt jelenti, hogy a debrece-  15 százalék alatt maradt a helyi hallgatók aránya.
 nieket a református vezetők más egyházkerüle-  Amint a nagykunsági egyházmegye történetírója
 tekben is feljogosították támogatások gyűjtésére.   összegzi a tiszántúli oktatás ügyét: „Voltaképpen
 Amint az 1792. évi iskolai törvény megfogalmaz-  minden iskolánk a Debreceni Kollégium részévé,
 ta, a Kollé gium „az egész magyar egyház közös   partikulájává alakult. Ebben a rendszerben min-
 veteményes kertjévé lett”, ezért a teológiai pro-  den érdek találkozott s maradék nélkül kielégü-
 Hatvani István professzor a természettudományok   fesszorok kijelölésébe mind a négy egyházkerü-  lést nyert. Minden tanító vagy közvetlenül a (Deb-  Domokos Lajos főbíró (1728–1803) a város
 legtekintélyesebb művelője volt a 18. században  letnek volt beleszólása. A három nagy egyházi   receni) Kollégiumból került ki, vagy valamelyik   és a Kollégium védelmezője
 ünnepen igét hirdető legátusok, aratás és szüret   jobb vidéki partikulából (…), a rektor s préceptor
 Kollégiumi szénior a 18. században  után pedig adománygyűjtő szuplikánsok keres-  nem is dolgozhatott másként, csak ahogyan maga   legfőbb céljuk mindössze a szemléltető oktatás
 ték fel a gyülekezeteket. Régi idők közlekedési   is megtapasztalta a Kollégiumban. Nem is volt   segítése, általában tankönyvi ábrák, térképek ké-
 viszonyai között ez úgy volt lehetséges, hogy a   magasabb (…) célja, sem nagyobb dicsekedése   szítése volt.
 tanév folyamán összesen 22 hét vakáció volt. Egy-  egyetlen partikulának sem, mint ha a Kollégium   Figyelmet érdemel a város a magyar nyelv
 egy legátus (jegyzőkönyvi feljegyzések szerint)   a szabályszerű felvételi vizsgán az ő növendékét   művelése, a Kollégiumból kikerült irodalmárok
 egyetlen húsvéti legá  ció alkalmával hatalmas te-  alkalmasnak tartotta…”  soka sága és a népi műveltségre gyakorolt hatása
 rületeket járhatott be, végiglátogatva akár Komá-  Az intézmény fő törekvése minden korban   miatt is. Minek köszönhető a Debrecenben képzett
 rom vármegye és a Csallóköz 20-30 református   a lelkész- és tanárutánpótlás biztosítása volt, a   írók és költők tekintélyes névsora? A református
 egyházközségét.  18. század derekától azonban a diákok csaknem       tehetségek szinte törvényszerű ideáramlása mel-
 A Tiszántúl református népe akkor is a város-  harmadrésze egészen más céllal érkezett, és ezek   lett szerepet játszott az eredményben a tanrend
 hoz igazodott, amikor annak szerényebb lehető-  zöme az akadémiai tagozaton töltött 4-5 éves kép-  is, amely szerint a poéták osztályának növendékei
 ségei – a 19. században – már alig haladták meg   zés után jogi pályán kereste kenyerét. Az iskola   – mielőtt a  fi lozófi ai tagozat tógás deákjai közé
 a szellemi javak és egyes hagyományos termékek   elöljárói és a professzorok már a korai felvilágo-  léptek volna – egy esztendőn keresztül a költészet
 közvetítését. A nemritkán 300-400 kilométer tá-  sodás időszakában komoly fi gyelmet szenteltek a   mesterségbeli fogásait tanulmányozták a legjobb
 volságban élő református közösségek évenként   tehetségeknek.        klasszikusok példáján keresztül, illetve a prae cep-
 60-70 rektort hívtak az „Anyaoskolából”. A kollé-  A Kollégium a legkorábban zenei téren ösztö-  toruk által megadott témákat gyakorolták. Jel -
 giumi diákságnak a paraszti kultúrára gyakorolt   nözte a művészi hajlamúakat, így vélhetőleg az ősi   lemző módon egy Gergely nevű debreceni rektor
 erős hatását folklórvizsgálatok is igazolják, töb-  hagyományokat folytató énekkar, „a rigidusnak   tollából már 1550 tájáról ránk maradt a „micso-
 bek között a kéziratos diákirodalom révén, amely   híresztelt kálvinizmus édes mollját” zengető Kán-  dás a fesvény ember” témájának kifejtése, amely-
 a népköltészet és a műköltészet közötti közvetítő   tus szerezte a legtöbb barátot az intézménynek.   lyel év századokkal később is százak próbálkoz-
 szerepről tanúskodik. Jellemző módon a magyar   Az iskolai törvény azonban azt is rögzítette, hogy   hattak iskolai kötelességképpen, „egy fösvénynek
 tudósok közül először egy debreceni diáknak,   „a festés tanulása és gyakorlása üres órákon nem-  le írása” címmel. A feladat legismertebb megvaló-
 Lugossy Józsefnek támadt kedve és adódott alkal-  csak hogy nem tiltott, de ajánlatos is azoknak, akik   sulása minden bizonnyal Csokonai Zsugori uram
 ma (pásztortüzek mellett éjszakázva) összegyűj-  a természettől erre ajándékot nyertek”. A képző-  című költeménye. A Kollégium egyrészről olyan
 teni a különböző csillagképeknek a magyar nép   művészetek terén az egész Alföld vonatkozásában   irodalmárok tehetségét táplálta, mint Szenczi
 száján élő neveit. A falusi, mezővárosi iskolákba   új fejezetet nyitottak a rézmetsző diákok, jóllehet   Mol nár Albert, Szentjóbi Szabó László, Fazekas





 54                                                                                                                  55
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65