Page 59 - Debrecen Képeskönyve
P. 59

kenyerüket köszönhették megbízatásuknak, de                                 küldött rektorok folytonos jelenléte bizonyára a
                                                                             biztos előmenetelt, ígéretes jövőt és a legkiválób-                         legátusok gyakori látogatásainál is erősebb befo-
                                                                             bak nyugat-európai tanulmányutat is remélhet-                               lyást biztosított. 584 olyan rektóriát (más néven
                                                                             tek. Kiemelkedő helyzetű egyházközséget vagy                                partikulát, azaz fi ókiskolát) ismerünk, ahol több-
                                                                             jobb tanári katedrát csak külföldön képzett deák                            kevesebb ideig debreceni tanár, debreceni metó-
                                                                             kaphatott, következésképpen 1848 előtt soha nem                             dussal, többnyire debreceni tankönyvből tanított.
                                                                             fordult elő, hogy a Debreceni Kollégiumban „do-                             A partikulába induló rektort ugyanis erre köte-
                                                                             midoctus”, azaz hazai földön képzett professzort                            lezte esküje, melyet egyes korszakokban aláírásá-
                                                                             alkalmaztak volna. Az európai utak fedeze  tét úgy                          val hitelesített.
                                                                             teremtették elő, hogy a jó adottságúak olyan tele-                             Az iméntivel ellentétes irányú mozgás is igen
                                                                             pülésekre kerültek „akadémikus rektornak”, ahol                             élénk volt. Debrecen vonzásköre az iskolaügy te-
                                                                             fi zetésük két-három év alatt megalapozta a kül-                             rén nemcsak a Tiszántúl határait, de olykor az
                                                                             földi akadémiák költségeit, így képességei által a                          egyéb vonatkozásban jellemző 200-300 kilomé tert
                                                                             legalacsonyabb sorból érkező növendék is a köz-                             is jóval meghaladta. Erre utal a városba áramlás
                                                                             nemesség átlagos szintjére kerülhetett.                                     nagyságrendje: kiváltképpen a váradi iskola be-
                                                                               A Kollégium szinte rákényszerült arra, hogy                               olvadása után a történelmi Magyarország szinte
                                                                             az ország több mint 1200 református egyház-                                 minden vármegyéjéből érkeztek a Kollégium nö-
                                                                             községével kapcsolatba lépjen. Maga az „ország                              vendékei olyan tömegben, hogy a felső tagozaton
                                                                             iskolája” kifejezés is azt jelenti, hogy a debrece-                         15 százalék alatt maradt a helyi hallgatók aránya.
                                                                             nieket a református vezetők más egyházkerüle-                               Amint a nagykunsági egyházmegye történetírója
                                                                             tekben is feljogosították támogatások gyűjtésére.                           összegzi a tiszántúli oktatás ügyét: „Voltaképpen
                                                                             Amint az 1792. évi iskolai törvény megfogalmaz-                             minden iskolánk a Debreceni Kollégium részévé,
                                                                             ta, a Kollé gium „az egész magyar egyház közös                              partikulájává alakult. Ebben a rendszerben min-
                                                                             veteményes kertjévé lett”, ezért a teológiai pro-                           den érdek találkozott s maradék nélkül kielégü-
                         Hatvani István professzor a természettudományok     fesszorok kijelölésébe mind a négy egyházkerü-                              lést nyert. Minden tanító vagy közvetlenül a (Deb-              Domokos Lajos főbíró (1728–1803) a város
                           legtekintélyesebb művelője volt a 18. században   letnek volt beleszólása. A három nagy egyházi                               receni) Kollégiumból került ki, vagy valamelyik                        és a Kollégium védelmezője
                                                                             ünnepen igét hirdető legátusok, aratás és szüret                            jobb vidéki partikulából (…), a rektor s préceptor
                               Kollégiumi szénior a 18. században            után pedig adománygyűjtő szuplikánsok keres-                                nem is dolgozhatott másként, csak ahogyan maga          legfőbb céljuk mindössze a szemléltető oktatás
                                                                             ték fel a gyülekezeteket. Régi idők közlekedési                             is megtapasztalta a Kollégiumban. Nem is volt           segítése, általában tankönyvi ábrák, térképek ké-
                                                                             viszonyai között ez úgy volt lehetséges, hogy a                             magasabb (…) célja, sem nagyobb dicsekedése             szítése volt.
                                                                             tanév folyamán összesen 22 hét vakáció volt. Egy-                           egyetlen partikulának sem, mint ha a Kollégium             Figyelmet érdemel a város a magyar nyelv
                                                                             egy legátus (jegyzőkönyvi feljegyzések szerint)                             a szabályszerű felvételi vizsgán az ő növendékét        művelése, a Kollégiumból kikerült irodalmárok
                                                                             egyetlen húsvéti legá  ció alkalmával hatalmas te-                          alkalmasnak tartotta…”                                  soka sága és a népi műveltségre gyakorolt hatása
                                                                             rületeket járhatott be, végiglátogatva akár Komá-                              Az intézmény fő törekvése minden korban              miatt is. Minek köszönhető a Debrecenben képzett
                                                                             rom vármegye és a Csallóköz 20-30 református                                a lelkész- és tanárutánpótlás biztosítása volt, a       írók és költők tekintélyes névsora? A református
                                                                             egyházközségét.                                                             18. század derekától azonban a diákok csaknem           tehetségek szinte törvényszerű ideáramlása mel-
                                                                               A Tiszántúl református népe akkor is a város-                             harmadrésze egészen más céllal érkezett, és ezek        lett szerepet játszott az eredményben a tanrend
                                                                             hoz igazodott, amikor annak szerényebb lehető-                              zöme az akadémiai tagozaton töltött 4-5 éves kép-       is, amely szerint a poéták osztályának növendékei
                                                                             ségei – a 19. században – már alig haladták meg                             zés után jogi pályán kereste kenyerét. Az iskola        – mielőtt a  fi lozófi ai tagozat tógás deákjai közé
                                                                             a szellemi javak és egyes hagyományos termékek                              elöljárói és a professzorok már a korai felvilágo-      léptek volna – egy esztendőn keresztül a költészet
                                                                             közvetítését. A nemritkán 300-400 kilométer tá-                             sodás időszakában komoly fi gyelmet szenteltek a         mesterségbeli fogásait tanulmányozták a legjobb
                                                                             volságban élő református közösségek évenként                                tehetségeknek.                                          klasszikusok példáján keresztül, illetve a prae cep-
                                                                             60-70 rektort hívtak az „Anyaoskolából”. A kollé-                              A Kollégium a legkorábban zenei téren ösztö-         toruk által megadott témákat gyakorolták. Jel -
                                                                             giumi diákságnak a paraszti kultúrára gyakorolt                             nözte a művészi hajlamúakat, így vélhetőleg az ősi      lemző módon egy Gergely nevű debreceni rektor
                                                                             erős hatását folklórvizsgálatok is igazolják, töb-                          hagyományokat folytató énekkar, „a rigidusnak           tollából már 1550 tájáról ránk maradt a „micso-
                                                                             bek között a kéziratos diákirodalom révén, amely                            híresztelt kálvinizmus édes mollját” zengető Kán-       dás a fesvény ember” témájának kifejtése, amely-
                                                                             a népköltészet és a műköltészet közötti közvetítő                           tus szerezte a legtöbb barátot az intézménynek.         lyel év századokkal később is százak próbálkoz-
                                                                             szerepről tanúskodik. Jellemző módon a magyar                               Az iskolai törvény azonban azt is rögzítette, hogy      hattak iskolai kötelességképpen, „egy fösvénynek
                                                                             tudósok közül először egy debreceni diáknak,                                „a festés tanulása és gyakorlása üres órákon nem-       le írása” címmel. A feladat legismertebb megvaló-
                                                                             Lugossy Józsefnek támadt kedve és adódott alkal-                            csak hogy nem tiltott, de ajánlatos is azoknak, akik    sulása minden bizonnyal Csokonai Zsugori uram
                                                                             ma (pásztortüzek mellett éjszakázva) összegyűj-                             a természettől erre ajándékot nyertek”. A képző-        című költeménye. A Kollégium egyrészről olyan
                                                                             teni a különböző csillagképeknek a magyar nép                               művészetek terén az egész Alföld vonatkozásában         irodalmárok tehetségét táplálta, mint Szenczi
                                                                             száján élő neveit. A falusi, mezővárosi iskolákba                           új fejezetet nyitottak a rézmetsző diákok, jóllehet     Mol nár Albert, Szentjóbi Szabó László, Fazekas





                      54                                                                                                                                                                                                                                        55
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64