Page 51 - Debrecen Képeskönyve
P. 51

éppen ezért Debrecentől vártak távoli reformá-          és a későbbi pusztítások miatt a diákok lajstroma
                                                                                                                                                         tus vidékek nemcsak „vásárfi át” vagy olvasmányt,        is csak 1588-tól maradt ránk. A reformáció előtt
                                                                                                                                                         de iránymutatást, szellemi vezetőt is. A Tiszántúl      viszonylag kevés debreceni hallgató utazott kül-
                                                                                                                                                         református népe vallási és politikai kérdésekben        földi egyetemekre. Ezen a téren 1540-től jelentős
                                                                                                                                                         Debrecenre fi gyelt. A különböző városi funkciók,        fordulat történt: az 1571-es wittenbergi törvényt
                                                                                                                                                         gazdaság és művelődés egymás hatását erősítő            már 4 debreceni diák írta alá, sőt az 1588 előtt
                                                                                                                                                         összjátékát mutatja, hogy egy-egy fontosabb új          ismert 12 rektor mindegyike a kor legfontosabb
                                                                                                                                                         kiadvány megjelentetését országos nagyvásárok           egyetemén, Wittenbergben tanult. A számszerű
                                                                                                                                                         alkalmaira időzítették. Gönczi Kovács György püs -      ada toknál ezúttal talán lényegesebb, hogy a Kol-
                                                                                                                                                         pök már a 16. század végén joggal írhatta tanácsi       légium szervezetéhez és eszmeiségéhez szintén
                                                                                                                                                         vezetőknek: „A ti kegyelmetek városa (…) gondot         a wittenbergi egyetem adta a legfontosabb gon-
                                                                                                                                                         viselt az Isten Anyaszentegyházára, az tanítókra        dolatokat. A reformáció századának 90-es éveitől
                                                                                                                                                         és tanulókra (…) ennek okáért mindmáiglan fő-           – a lutheri és kálvini irány élesebb elkülönülésé-
                                                                                                                                                         nek tartatik az mi országunkban.”                       től – 1622-ig összesen 173 magyar tanult Heidel-
                                                                                                                                                                                                                 berg egyetemén. Közülük 48, azaz közel 30 szá-
                                                                                                                                                                                                                 zalék volt debreceni. A neveléstörténeti irodalom
                                                                                                                                                                          A KOLLÉGIUM                            Sturm strassburgi tanrendjének és Trotzendorf
                                                                                                                                                                                                                 híres goldbergi iskolájának debreceni hatását is
                                                                                                                                                         A reformátorok a tudást a Szentírás kulcsának te-       feltárta. Az utóbbi módszerének lényege szerint
                                                                                                                                                         kintették, így számukra az ismeret nem csak evilági     a növendékek kizárólag latinul társaloghattak
                                                                                                                                                         haszonnal szolgált. Komolyan vették az iskolát,         egymással, fejlett önkormányzatuk volt, és a kivá-
                                                                                                                                                         mint olyan intézményt, amely közvetlen kapcso-          lóbbakat bevonták az oktatás feladatába. Heidel-
                                                                                                                                                         latban lehet az üdvösséggel. Európában ebből            berg pusztulása, azaz 1622 után a debreceni diá   kok
                                                                                                                                                         a háttérből, a katekizmus oktatásából született         fi gyelme Németalföld, Svájc és Anglia felé for-
                                                                                                                                                         az anyanyelvű népoktatás gondolata. „Azért hát          dult, majd a 18. század végén kiváltképpen Göt -
                                                                                                                                                         urak, királyok, papok, rontsátok el a sok bálvánt           tingen egyetemét látogatták. A Kollégium Rácz
                                                                                                                                                         (…), csináljatok oskolákat azokból” – szólt Méliusz     István számításai szerint a legnyomasztóbb pénz-
                                                                                                                                                         intése. Már az 1562-es debreceni hitvallás a ható-      hiány idején is évi 6–7 diákját indította nyugat-
                                                                                                                                                         ságok kötelességeként kezelte „az ige veteményes        európai egyetemekre. A külországi protestáns
                                                                                                                                                         kertei”, az iskolák és akadémiák gondozását az          centrumokkal kiépített kapcsolat természetesen
                                                                                                                                                         ország jövedelmeiből. A „Keresztyén Respublika”         nem csupán szervezeti vonatkozásban érvénye-
                                                                                                                                                         kegyúri jogokat gyakorló tanácsa az egyházi veze-       sült, de mindvégig befolyásolta a hazai oktatás
                                                                                                                                                         téssel együttműködve konkrét tanrendi kérdések-         módszereit, tananyagát, és meghatározta annak
                                                                                                                                                         ben is érvényesíthette befolyását. Az 1567-es deb-      fi lozófi ai hátterét: Amesius, Ramus, Descartes,
                                                                                                                                                         receni zsinat szabályozta az oktatás felügyeletét a     New ton, Leibniz és Wolff hatása Magyarországon
                                                                                                                                                         Tiszántúlon, előírta az egyházlátogató esperesek        először Debrecenben és más protestáns intézmé-
                                                                                                                                                         ellenőrzési kötelességét. A reformációt követően        nyekben jelentkezett.
                                                                                                                                                         az egész egyházkerületben megnövekedett az                 Annak ellenére, hogy 1626-ig csupán egyetlen
                                                                                                                                                         iskolával rendelkező kisebb települések aránya,         professzora volt a Kollégiumnak, Szenczi Molnár
                                                                                                                                                         és a 17. században már csak a legszegényebb egy-        Albert már 1584-ben följegyezte naplójában, hogy
                                                                                                                                                         házközségekben nem volt iskola. A folyamat oda          csupán a Pozsony megyei Szencről és közvetlen
                                                                                                                                                         vezetett, hogy 200 év elteltével a Tiszántúlon pon-     környékéről tízen iratkoztak be. A földrajzi távol-
                                                                                                                                                         tosan ugyanannyi református iskola volt, ahány          ságot tekintve ez a tény önmagában is az iskola
                                                                                                                                                         egyházközség.                                           vonzását mutatja, amely elsősorban a rektorok jó
                                                                                                                                                            A hagyomány az 1538-as esztendőhöz köti, azaz        hírétől függött. Olyan személyiségek voltak kö-
                                                                                                                                                         két évvel Bálint pap (Pápa reformátora) érkezése        zöttük, mint Félegyházi Tamás (bibliafordító, aki
                                                                                                                                                         utánra valószínűsíti a debreceni iskola protestáns      Krakkóban, Boroszlóban, Frankfurtban és Wit-
                                                                                                                                                         fordulatát. A tanárok nevét azonban a 60-as évek-       tenbergben tanult), Laskai János (az első magyar
                                                                                                                                                         ből sem ismerjük hiánytalanul, az 1564-es tűzvész       nyelvű matematika-tankönyv szerzője), Újfalvi


                                                                                                                                                             A gályarabok emlékoszlopa a Református Kollégium előtt


                                                                                                                                                                                        A következő oldalon a Református Kollégium főépülete




                      46                                                                                                                                                                                                                                        47
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56