Page 118 - Debrecen Képeskönyve
P. 118

lyását, a szűkebb belterületen kívüli városrészek
              teljesen falusias jellegét. Ennek volt köszönhető,
              hogy Debrecen a külterületi népesség arányában
              még a klasszikus tanyásodó városnak tekintett
              Hódmezővásárhelyet is megelőzte, népsűrűség
              tekintetében pedig alig haladta meg a törvény-
              hatósági jogú városok országos átlagának egyne-
              gyedét.
                A századfordulós fejlődést meghatározó másik
              folyamat Debrecen szűk városmagjának nagyvá-
              rosiasodása volt, amelyet két nagyobb építési hul-
              lám előzött meg.
                A szabadságharc bukása utáni két évtized ro-
              mantikus építészete átformálta a városképet.
              A több történeti stílus elemeit ötvöző építkezések
              első sodrában húzták fel a régi indóház hosszú,
              földszintes épületét – két végén emeletes szár-
              nyakkal, sarkain bástyás támpillérekkel –, a városi
              Lövész Egylet „Lövöldé”-jét a Nagyerdőn, a Mén-
              telep épületét. A romantikus ízlésű építési hul-
              lám első sodrának, amely főként a középkori ro-
 A Püspöki Palota tornya a Nagytemplom közelében  Szent Anna-székesegyház  busztusabb formákat kedvelte, talán legismertebb   Az egykori megyei könyvtár neoreneszánsz stílusú épülete
              épülete az 1865-ben átadott Csokonai Színház. De
 szilárd útburkolat, de a valódi falvak természetes   kívülre került állandó lakóként a népesség közel   Debrecen legrégibb épülete, a Kistemplom 1876-  udvarként” ismert, Sesztina Lajos nagykereskedő
 központja is, sajátos, bár redukált kommunális   40 százaléka!  os renoválása is romantikus szellemben történt,   által 1868-ban átalakított épület, a Piac utca 38.
 szolgáltatásaival. Kivételt talán csak a Nagyerdő és   A kortársak szerint „kisemberek, szegény kis-  párhuzamosan a templomkert megnyitásával és a   alatti Schaffer-alapítványi bérház.
 a városbelső között húzódó Simonyi út két olda-  hivatalnokok, kisparasztok, proletárok” laktak   „templombazár” hasonló ízlésű kialakításával.  A klasszikus elemek kerültek túlsúlyba a Bat-
 lán formálódott villatelep, és a nyugati oldalon a   többségében a kertségi „apró vityillókban”, tel-  A második sodorban a középkori robusztus for-  thyány utca 16. számú ház 1860 körüli renoválá-
 Széchenyi út mellé tervezett, a világháború előtt   kükön félönellátó kisgazdaságot és háztartást   mákkal szemben a fi nomabb arányokat és részlet-  sakor (Petőfi  1849-es ittlakásakor még más volt
 már tucatnyi házból álló „tisztviselőtelep” jelen-  kialakítva. A vázolt folyamatot Debrecen városia-  kiképzéseket kedvelő, reneszánszra fi gyelő épüle-  a homlokzata), és ugyancsak a klasszicizmus felé
 tett viszonylagos urbanizáltságával és a városhoz   sodásának szerves részeként bátran nevezhetjük   teket emeltek. Legismertebbek közülük az azóta   hajlik a Piac utca 47. alatti Csanak-ház is.
 való szerves csatlakozásával. A kirajzás intenzitá-  egyfajta sajátos dezurbanizációnak. Ez a jelenség   lebontott, Aranybika melletti, Piac utca 9. szám   Az épületeken túl az 1861 szeptemberében ala-
 sát és mértékét jelzi, hogy a századforduló és a   okozta a 19–20. század fordulójától a „lakott” vá-  alatti egyemeletes ház, amelynek külső ornamen-  kult Emlékkert Társulat városszépítő tevékeny-
 századelő évtizedeiben a régi városi belterületen   ros hatalmas kiterjedését, szinte parttalan szétfo-  tikája a kereskedelem szimbólumait idézte, a „vas-  sége nyomán – parkok, temetők, utcák csinosítá-


 Cívisházak                                             A híres Aranybika Szálloda





































 112                                                                                                               113
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123