Page 19 - Csárdakönyv_74-116
P. 19

A híd meg a vámja



                        „Debrecennek van egy vize,
                          Kinek Hortobágy a neve.
                          Arra van egy kűhíd rakva,
                          Kilenc lyukra van rajta


                          Hortobágynak szőke vize,
                          Sárga lovam, ne fílj tűle.
                          Még az íjjel egy órára,
                          Vigyél át a túlsó partra.”


                        A Hortobágy folyó több kanyarulatot követően a mátai           Mátát és Balmazt, azoknak halászati és vámszedési jo-
                        fokon keresztül a Fekete rétet bőségesen megtáplálta. A        gával együtt a 15. században Hunyadi János adta először
                        mostani híd környékére pedig egészen lassú folyással           Debrecen városának használatába. Ezt a jogot később
                        érkezett és a vízállása itt volt a legsekélyebb. Akik ezt      Hunyadi Mátyás királyunk és a törökök kiűzését követő-
                        felismerték először gázlóként haladtak át rajta, később        en I. Lipót császár is megerősítette.
                        rév segítette az átjutást. A 14. század közepétől fából á-       A vámszedési helyet messziről látható árbóc magas-
                        csolt, cölöpökön álló gerenda híd szolgálta a kényelme-        ságú szekérrúdra ékelt, öreg szekérkerék jelezte. Akkor
                        sebb átkelést.                                                 is próbálták a vámkereket, a vámfizetést elkerülni.
                          A  fahíd  megújításáról,  sőt  inkább  újjáépítéséről  a       Segített ebben a malomházi molnár becsukott szeme
                        városi elöljáróság 1679-ben hozott döntést.                    és az ég felé fordított tenyere… A hídvám szedésére és a
                                                                                       híd védelmére a város 1704-ben postalegényeket állított.


                                                                                       Az 1777-es, csárdára vonatkozó bérleti szerződés szerint
                                                                                       a debreceni cívisek és a sót szállító fuvarosok ingyen
                                                                                       használhatták a hidat. A szerződésnek külön fejezete
                                                                                       foglalkozott a fahíd védelmével és karbantartásával.
                                                                                         Pedig az nem volt egyszerű dolog. Szerkezetét bon-
                                                                                       tották  az  idáig  lezúduló,  jeges  tiszai  árvizek.Meg  a
                                                                                       gyepek  megújítására  csiholt,  fékezhetetlen  pusztai
                                                                                       tüzek.
                                                                                         A deszkázott testén áthaladó jószágok és vasalt sze-
                                                                                       kerek okozta sebek. Fában szegény vidéken másról se
                                                                                       feledkezzünk meg. Az óvatlan pillanatokban a pászto-
                                                                                       rok  által  kibontott  támasztékok,  járódeszkák  váltak
                                                                                       aklok, hodályok „építő köveivé”.
                        A kőhíd metszeti rajza, méretei

                      92
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24