Page 15 - Sajó
P. 15

legendás Kollégium; ilyen a bájos és szerény nagyerdei Vigadó. A
 Városházát már 1920 körül kinőtték a városatyák, olyannyira, hogy
 le is akarták bontani. („A sivár szellemtelen bécsi neoklasszikus
 részleteknek semmi, de semmi magyar kultúrértékük nincsen”,
 jellemezte az épületet tömören és fenemód szigorúan Borsos
 József.) Mindenesetre ideje elfelejtenünk ezt a felemás mítoszt.
 Aki pedig valódi klasszicista térélményt keres, annak Bécsbe,
 Londonba  vagy  Szentpétervárra  kell  utaznia,  de  legalábbis
 Balatonfüredre; na jó, oda csak egyetlen utcába.


 A mi városunk felnőttkora és építészetünk nagykorúsága érzésem
 szerint Bálint Zoltán és Jámbor Lajos nagyszabású, magyaros
 szecessziós megyeházával kezdődik; Borsos József majolikadíszes
 rendőr-főkapitányságával és nagyerdei krematóriumával tetőzik;
 és a modernizmus elágazásaival, Jost Ferenc, Vári Szabó Tibor,
 Rimanóczy  Gyula,  Hübner  Tibor,  Körmendi  Nándor,  a  Hősök
 mauzóleumát  tervező  Lechner  Jenő  és  Szontágh  Pál,  a  Piac
 utcai Magyar Általános Hitelbankot jegyző Padányi-Gulyás Jenő
 munkáival gazdagodik éveken át. Európai léptékben. Máig ható
 örömöt szerez a munkáikból tükröződő ízlés, meglétük pedig
 szerencse e sokat – az elégségesnél jóval többet – szenvedett
 városban.


 Hogy lehet ennyire észrevétlen, ami nyilvánvaló, ami mindennap
 szembejön, és süt, mint a nap? Nem Gaudí vagy Hundertwasser,
 Renzo Piano vagy Jean Nouvel erős hangsúlyaira, tájat teremtő
 építészeti jeleire gondolok. A kortársak közül sem Hugyecz László
 mutatós karcolóira Sanghajban. Sajó István művészete diszkrét,
 ám találékonyságával és nemes arányaival figyelmeztet saját
 kifinomult mivoltára.


 Magát az alkotót, a millennium boldog gyermekét, a huszadik   tervtári dokumentum nem maradt. Üres lapok, eltörölt jelenlét.   Kedvem lett volna megkérdezni: kedves emberek, ki fogja nektek
 század tanúját, ezt az amerikás múltú debreceni polgárt mégis   Budapesten pedig pechjére nem épített semmit. Az emberek magától   elhinni, mondjuk, 2000 után, hogy igenis volt élet Debrecenben a
 úgy felejtették el, mintha itt sem lett volna soha. Ugyanúgy nem   értetődő természetességgel tanultak és tanulnak az iskolájában,   kockaházas Tüzép-építészet, a rögtönző, szükségmegoldásokkal
 emlékeznek rá a hitközségen, mint az evangélikus parókián. De   hagyták magukat kisdobossá-úttörővé avatni, aztán szurkoltak a   operáló kádárista buhera korszaka előtt?
 nem nagyon tudnak róla Floridában és az Adria partján sem,   stadionjában, átszálltak a pályaudvarain, laknak a bérházaiban,
 ahol pedig ugyancsak rengeteget dolgozott. Szembesülünk   vizsgálatra vártak az SZTK-jában és rontották romlásig a villáit a   Arra gondoltam: meg kéne mutatni, hogy nagyon is volt.
 vele, hogy az épületek adminisztrációja maguknál a házaknál   dilettáns toldalékaikkal a Nagyerdőn, a cívis ember Rózsadombján
 is mulandóbb. Legtöbbször se telekkönyv, se törzskönyv, se   – és mégsem tudnak róla semmit, vagy alig valamit.  Jó szívvel kívánom mindenkinek, így valósuljon meg minden
                                                                           kamaszkori álma.


 14                                                                                                                                   15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20