Page 14 - Sajó
P. 14

legendás Kollégium; ilyen a bájos és szerény nagyerdei Vigadó. A
                                                                            Városházát már 1920 körül kinőtték a városatyák, olyannyira, hogy
                                                                            le is akarták bontani. („A sivár szellemtelen bécsi neoklasszikus
                                                                            részleteknek semmi, de semmi magyar kultúrértékük nincsen”,
                                                                            jellemezte az épületet tömören és fenemód szigorúan Borsos
                                                                            József.) Mindenesetre ideje elfelejtenünk ezt a felemás mítoszt.
                                                                            Aki pedig valódi klasszicista térélményt keres, annak Bécsbe,
                                                                            Londonba  vagy  Szentpétervárra  kell  utaznia,  de  legalábbis
                                                                            Balatonfüredre; na jó, oda csak egyetlen utcába.


                                                                            A mi városunk felnőttkora és építészetünk nagykorúsága érzésem
                                                                            szerint Bálint Zoltán és Jámbor Lajos nagyszabású, magyaros
                                                                            szecessziós megyeházával kezdődik; Borsos József majolikadíszes
                                                                            rendőr-főkapitányságával és nagyerdei krematóriumával tetőzik;
                                                                            és a modernizmus elágazásaival, Jost Ferenc, Vári Szabó Tibor,
                                                                            Rimanóczy  Gyula,  Hübner  Tibor,  Körmendi  Nándor,  a  Hősök
                                                                            mauzóleumát  tervező  Lechner  Jenő  és  Szontágh  Pál,  a  Piac
                                                                            utcai Magyar Általános Hitelbankot jegyző Padányi-Gulyás Jenő
                                                                            munkáival gazdagodik éveken át. Európai léptékben. Máig ható
                                                                            örömöt szerez a munkáikból tükröződő ízlés, meglétük pedig
                                                                            szerencse e sokat – az elégségesnél jóval többet – szenvedett
                                                                            városban.


                                                                            Hogy lehet ennyire észrevétlen, ami nyilvánvaló, ami mindennap
                                                                            szembejön, és süt, mint a nap? Nem Gaudí vagy Hundertwasser,
                                                                            Renzo Piano vagy Jean Nouvel erős hangsúlyaira, tájat teremtő
                                                                            építészeti jeleire gondolok. A kortársak közül sem Hugyecz László
                                                                            mutatós karcolóira Sanghajban. Sajó István művészete diszkrét,
                                                                            ám találékonyságával és nemes arányaival figyelmeztet saját
                                                                            kifinomult mivoltára.


                                                                            Magát az alkotót, a millennium boldog gyermekét, a huszadik               tervtári dokumentum nem maradt. Üres lapok, eltörölt jelenlét.    Kedvem lett volna megkérdezni: kedves emberek, ki fogja nektek
                                                                            század tanúját, ezt az amerikás múltú debreceni polgárt mégis             Budapesten pedig pechjére nem épített semmit. Az emberek magától   elhinni, mondjuk, 2000 után, hogy igenis volt élet Debrecenben a
                                                                            úgy felejtették el, mintha itt sem lett volna soha. Ugyanúgy nem          értetődő természetességgel tanultak és tanulnak az iskolájában,   kockaházas Tüzép-építészet, a rögtönző, szükségmegoldásokkal
                                                                            emlékeznek rá a hitközségen, mint az evangélikus parókián. De             hagyták magukat kisdobossá-úttörővé avatni, aztán szurkoltak a    operáló kádárista buhera korszaka előtt?
                                                                            nem nagyon tudnak róla Floridában és az Adria partján sem,                stadionjában, átszálltak a pályaudvarain, laknak a bérházaiban,
                                                                            ahol pedig ugyancsak rengeteget dolgozott. Szembesülünk                   vizsgálatra vártak az SZTK-jában és rontották romlásig a villáit a   Arra gondoltam: meg kéne mutatni, hogy nagyon is volt.
                                                                            vele, hogy az épületek adminisztrációja maguknál a házaknál               dilettáns toldalékaikkal a Nagyerdőn, a cívis ember Rózsadombján
                                                                            is mulandóbb. Legtöbbször se telekkönyv, se törzskönyv, se                – és mégsem tudnak róla semmit, vagy alig valamit.                Jó szívvel kívánom mindenkinek, így valósuljon meg minden
                                                                                                                                                                                                                        kamaszkori álma.


       14                                                                                                                                                                                                                                                                           15
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19