Page 87 - Debrecen Képeskönyve
P. 87

RESPUBLIKÁBÓL KIRÁLYI VÁROS                       rűen élénkítették az egyházi szálak: a kollégiumi
                                                                             diákság legációs helyei és rektori állásai, a nyom-
                     Debrecen sorsát legalább olyan erővel befolyásol-       da bizományosainak székhelyei, a Debrecenben
                     ták egyháztörténeti fordulatok, mint természet-         vásározó kereskedők többségének telephelyei, a
                     földrajzi körülmények, sőt olykor a történelem          helyi iparosok vándorlásának állomáshelyei je -
                     csapásai is vallási okból érték a várost. A 16. szá -   lentős részben református jellegű helységekhez
                     zadban a helvét hitvallású lakosság eredetileg          kötődtek, a debreceni céhekben működő legé-
                     szitoknak tekintette a kálvinista nevet. Számukra       nyek vagy a Kollégiumba érkező diákok szárma-
                     ez a Krisztus nevét viselő keresztyén (Christianus)     zási helyeihez hasonlóan. Az államvallás térnye -
                     közösségből való kirekesztésnek, egy emberi név -       rését azonban törvények és a karhatalom is támo-
                     vel megbélyegzett csoportba taszításnak minő-           gatta: 11 északnyugati vármegyében, megyénként
                     sült. A város szín református népessége a 16–           mindössze két településen engedélyeztek pro-
                     17. századi forrásokban egyszerűen „keresztyén -        testáns vallásgyakorlatot. A 17. századi véres kor -
                     nek” nevezte önmagát az                                                        szak végén az ország lakos-
                     ország területének nagy ré -                                                   ságának felére, a 18. századi
                     szén kisebbségbe szorult                                                       „vértelen ellenreformáció”
                     (pontifi cius) római kato li  ku-                                               idején – tudatos egyház-
                     sokkal szemben. A  „Chris-                                                     politikai lépések következ-
                     tianopolis”  és a  „Theo poli”                                                 ményeként – feléről ötö-
                     (mint nyomdahely) deb-                                                         dére csökkent a protestáns
                     receni könyvek címlapján                                                       népesség, így évről évre szű -
                     is előfordult, a  „Keresztyén                                                  kült a város tekintélyes hát-
                     Respublika” elnevezés pedig                                                    országa. Kikerült az ese -
                     helyi elöljárók tollából szár -                                                  mé  nyek fő sodrából, val-
                     mazik. A Respublika fogal-                                                     lási eredetű jellegzetességei
                     ma az ország legnépesebb                                                       ha  ma rosan devianciá nak,
                     és leggazdagabb településé-                                                    „mássága” politikai meg híz  -
                     nek városállami öntudatát                                                        hatatlanságnak minősültek.
                     is kifejezi, utal a település                                                  A vezető réteg tovább ra is
                     demokratikus önkormány-                                                        európai látókörű maradt,
                     zatára. Területén a nemes-                                                     Svájc, Németalföld, Német -
                     ség semmiféle privilégium-         Az I. Rákóczi György adományozta harang     ország egyete meinek láto-
                     mal nem élhetett, gazdag            címeres része a fejedelem jelmondatával:   gatása még jó ideig nevelte-
                     lakói cselédeikkel egy asz-      „Sem nem azé aki akarja, sem nem azé aki fut,   tésük része le hetett. Angol
                     talnál étkeztek. Debrecen      hanem a könyörülő Istené.” Az eredetileg 56 mázsás   és holland  követek rend-
                     egyes gazdasági és demog  -           harangot a harmincéves háborúban        szeresen szót emeltek a
                     ráfi ai mutatói még az 1800-         zsákmányolt Habsburg-ágyúkból öntötték    bécsi udvarnál a protestán-
                     as évek elején is vetekedtek                                                  sok vallássérelmi ügyeiben.
                     a fővároséval, létfeltételei azonban a Rákóczi-         Amint Balogh István, a cívisek világának kutatója
                     szabadságharc bukása után minden téren  meg-            feltárta, a hatalmas külső nyomást a hagyomá-
                     változtak. A sorozatos kiraboltatást követő tő-         nyok ereje segített áthidalni, a „maradandóság”
                     kehiány, majd az egységes Habsburg Birodalom            kívánalmából így származhatott lemaradás. Az a
                     vámpolitikája megfosztotta a távolsági kereskede-       közösség, amely századokon át ellenségei fejével
                     lem lehetőségeitől. A magyar városfejlődés útja         kénytelen gondolkodni, megtanulhat úgy élni,
                     ingoványos terepre érkezett. Ráadásul Debrecen          hogy megmaradjon, de nemcsak identitását, ha-
                     háttérbe szorulása, a Duna völgye és Pest roha-         ladását is komoly veszély fenyegeti.
                     mos fölemelkedése egy időben zajlott a protes-            A gazdálkodásában, életmódjában egyaránt
                     tantizmus térvesztésével. A szellemi és gazdasági       ana kronisztikussá váló cívis fogalma a 19. század-
                     külkapcsolatok hálózatát ekkoriban törvénysze-          ban kapta a keleties nyugalmú, jómódú „benn-


                                                                                           A Szent Anna-székesegyház főhomlokzata


                                                A következő oldalpáron a Szent Anna-székesegyház belső terei




                      82                                                                                                                                                                                                                                        83
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92