Page 88 - Debrecen Képeskönyve
P. 88

RESPUBLIKÁBÓL KIRÁLYI VÁROS  rűen élénkítették az egyházi szálak: a kollégiumi
 diákság legációs helyei és rektori állásai, a nyom-
 Debrecen sorsát legalább olyan erővel befolyásol-  da bizományosainak székhelyei, a Debrecenben
 ták egyháztörténeti fordulatok, mint természet-  vásározó kereskedők többségének telephelyei, a
 földrajzi körülmények, sőt olykor a történelem   helyi iparosok vándorlásának állomáshelyei je -
 csapásai is vallási okból érték a várost. A 16. szá -  lentős részben református jellegű helységekhez
 zadban a helvét hitvallású lakosság eredetileg   kötődtek, a debreceni céhekben működő legé-
 szitoknak tekintette a kálvinista nevet. Számukra   nyek vagy a Kollégiumba érkező diákok szárma-
 ez a Krisztus nevét viselő keresztyén (Christianus)   zási helyeihez hasonlóan. Az államvallás térnye -
 közösségből való kirekesztésnek, egy emberi név -  rését azonban törvények és a karhatalom is támo-
 vel megbélyegzett csoportba taszításnak minő-  gatta: 11 északnyugati vármegyében, megyénként
 sült. A város szín református népessége a 16–  mindössze két településen engedélyeztek pro-
 17. századi forrásokban egyszerűen „keresztyén -  testáns vallásgyakorlatot. A 17. századi véres kor -
 nek” nevezte önmagát az   szak végén az ország lakos-
 ország területének nagy ré -  ságának felére, a 18. századi
 szén kisebbségbe szorult   „vértelen ellenreformáció”
 (pontifi cius) római kato li  ku-  idején – tudatos egyház-
 sokkal szemben. A  „Chris-  politikai lépések következ-
 tianopolis”  és a  „Theo poli”   ményeként – feléről ötö-
 (mint nyomdahely) deb-  dére csökkent a protestáns
 receni könyvek címlapján   népesség, így évről évre szű -
 is előfordult, a  „Keresztyén   kült a város tekintélyes hát-
 Respublika” elnevezés pedig   országa. Kikerült az ese -
 helyi elöljárók tollából szár -    mé  nyek fő sodrából, val-
 mazik. A Respublika fogal-  lási eredetű jellegzetességei
 ma az ország legnépesebb   ha  ma rosan devianciá nak,
 és leggazdagabb településé-  „mássága” politikai meg híz  -
 nek városállami öntudatát     hatatlanságnak minősültek.
 is kifejezi, utal a település   A vezető réteg tovább ra is
 demokratikus önkormány-  európai látókörű maradt,
 zatára. Területén a nemes-  Svájc, Németalföld, Német -
 ség semmiféle privilégium-  Az I. Rákóczi György adományozta harang   ország egyete meinek láto-
 mal nem élhetett, gazdag   címeres része a fejedelem jelmondatával:   gatása még jó ideig nevelte-
 lakói cselédeikkel egy asz-  „Sem nem azé aki akarja, sem nem azé aki fut,   tésük része le hetett. Angol
 talnál étkeztek. Debrecen   hanem a könyörülő Istené.” Az eredetileg 56 mázsás   és holland  követek rend-
 egyes gazdasági és demog  -  harangot a harmincéves háborúban   szeresen szót emeltek a
 ráfi ai mutatói még az 1800-  zsákmányolt Habsburg-ágyúkból öntötték  bécsi udvarnál a protestán-
 as évek elején is vetekedtek   sok vallássérelmi ügyeiben.
 a fővároséval, létfeltételei azonban a Rákóczi-  Amint Balogh István, a cívisek világának kutatója
 szabadságharc bukása után minden téren  meg-  feltárta, a hatalmas külső nyomást a hagyomá-
 változtak. A sorozatos kiraboltatást követő tő-  nyok ereje segített áthidalni, a „maradandóság”
 kehiány, majd az egységes Habsburg Birodalom   kívánalmából így származhatott lemaradás. Az a
 vámpolitikája megfosztotta a távolsági kereskede-  közösség, amely századokon át ellenségei fejével
 lem lehetőségeitől. A magyar városfejlődés útja   kénytelen gondolkodni, megtanulhat úgy élni,
 ingoványos terepre érkezett. Ráadásul Debrecen   hogy megmaradjon, de nemcsak identitását, ha-
 háttérbe szorulása, a Duna völgye és Pest roha-  ladását is komoly veszély fenyegeti.
 mos fölemelkedése egy időben zajlott a protes-  A gazdálkodásában, életmódjában egyaránt
 tantizmus térvesztésével. A szellemi és gazdasági   ana kronisztikussá váló cívis fogalma a 19. század-
 külkapcsolatok hálózatát ekkoriban törvénysze-  ban kapta a keleties nyugalmú, jómódú „benn-


 A Szent Anna-székesegyház főhomlokzata


 A következő oldalpáron a Szent Anna-székesegyház belső terei




 82                                                                                                                 83
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93