Page 87 - Sajó
P. 87

1956–1961



                 A DEBRECENI NAGYÁLLOMÁS






                         BETON HÉJSZERKEZETE



                                                                                        Debrecen, Petőfi tér




                                   Visszaemlékezésekből  tudjuk,  hogy  a  pályaudvar  leghangsúlyosabb  része,  a
                                   belső csarnok kialakítása Sajó találmánya. A centrálisan elhelyezett várócsarnok
                                   különlegessége az épület tömege fölött magasodó három vasbetonhéjból
                                   kialakított  „keresztboltozat”  jellegű  tetőszerkezet.  A  csarnok  héjszerkezetét
                                   a hosszanti falakba simuló oszlopok sora támasztja alá, melynek ívei alatt kap
                                   természetes fényt a tér. Sajó ennél a munkájánál nemzetközi mércével mérve is
                                   újszerűen ötvözte a tradicionális, ókori eredetű keresztboltozat és felülvilágító
                                   megoldást a modern vasbeton héjszerkezeti és parabolaforma statikai előnyeivel.
                                   A hiperbolikus és parabola formahasználat és anyagszilárdság kombinálásával a
                                   legnagyobb és legkönnyebb térlefedést érte el az 1950-es évek késő modern
                                   építészetében.


                                   A csarnok tetőszerkezetének egyik ihletője lehetett a New York-i Penn Station
                                   boltozattal fedett, bevilágítós tere, amelyben Sajó tengeren túli évei alatt
                                   többször  megfordulhatott.  A  pályaudvarral  egy  időben  építettek  a  debreceni
                                   csarnokhoz hasonló, oldalvilágításos épülettömeget a Saint Luis-i Lambert
                                   nemzetközi repülőtéren is.
 Sajó István életének utolsó évtizedében az UVATERV (Út-
                                   Érdemes megemlíteni a tetőszerkezet alatti sgrafittókat is, amiket Domanovszky
 és Vasúttervező Vállalat) munkatársa volt. Ekkor épült a
 11
                                   Endre készített. A csarnok keleti falán Debrecen vásári forgatagát, nyugati falán
 debreceni vasútállomás Kelemen László vezetésével.
                                   a híres ötösfogatot látjuk.













 86  KÖZÉPÜLETEK                                                                                                                      87
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92