Page 86 - Sajó
P. 86
1956–1961
A DEBRECENI NAGYÁLLOMÁS
BETON HÉJSZERKEZETE
Debrecen, Petőfi tér
Visszaemlékezésekből tudjuk, hogy a pályaudvar leghangsúlyosabb része, a
belső csarnok kialakítása Sajó találmánya. A centrálisan elhelyezett várócsarnok
különlegessége az épület tömege fölött magasodó három vasbetonhéjból
kialakított „keresztboltozat” jellegű tetőszerkezet. A csarnok héjszerkezetét
a hosszanti falakba simuló oszlopok sora támasztja alá, melynek ívei alatt kap
természetes fényt a tér. Sajó ennél a munkájánál nemzetközi mércével mérve is
újszerűen ötvözte a tradicionális, ókori eredetű keresztboltozat és felülvilágító
megoldást a modern vasbeton héjszerkezeti és parabolaforma statikai előnyeivel.
A hiperbolikus és parabola formahasználat és anyagszilárdság kombinálásával a
legnagyobb és legkönnyebb térlefedést érte el az 1950-es évek késő modern
építészetében.
A csarnok tetőszerkezetének egyik ihletője lehetett a New York-i Penn Station
boltozattal fedett, bevilágítós tere, amelyben Sajó tengeren túli évei alatt
többször megfordulhatott. A pályaudvarral egy időben építettek a debreceni
csarnokhoz hasonló, oldalvilágításos épülettömeget a Saint Luis-i Lambert
nemzetközi repülőtéren is.
Sajó István életének utolsó évtizedében az UVATERV (Út-
Érdemes megemlíteni a tetőszerkezet alatti sgrafittókat is, amiket Domanovszky
és Vasúttervező Vállalat) munkatársa volt. Ekkor épült a
11
Endre készített. A csarnok keleti falán Debrecen vásári forgatagát, nyugati falán
debreceni vasútállomás Kelemen László vezetésével.
a híres ötösfogatot látjuk.
86 KÖZÉPÜLETEK 87