Page 86 - Sajó
P. 86

1956–1961



                                                                                                                                                               A DEBRECENI NAGYÁLLOMÁS






                                                                                                                                                                       BETON HÉJSZERKEZETE



                                                                                                                                                                                                                                      Debrecen, Petőfi tér




                                                                                                                                                                                 Visszaemlékezésekből  tudjuk,  hogy  a  pályaudvar  leghangsúlyosabb  része,  a
                                                                                                                                                                                 belső csarnok kialakítása Sajó találmánya. A centrálisan elhelyezett várócsarnok
                                                                                                                                                                                 különlegessége az épület tömege fölött magasodó három vasbetonhéjból
                                                                                                                                                                                 kialakított  „keresztboltozat”  jellegű  tetőszerkezet.  A  csarnok  héjszerkezetét
                                                                                                                                                                                 a hosszanti falakba simuló oszlopok sora támasztja alá, melynek ívei alatt kap
                                                                                                                                                                                 természetes fényt a tér. Sajó ennél a munkájánál nemzetközi mércével mérve is
                                                                                                                                                                                 újszerűen ötvözte a tradicionális, ókori eredetű keresztboltozat és felülvilágító
                                                                                                                                                                                 megoldást a modern vasbeton héjszerkezeti és parabolaforma statikai előnyeivel.
                                                                                                                                                                                 A hiperbolikus és parabola formahasználat és anyagszilárdság kombinálásával a
                                                                                                                                                                                 legnagyobb és legkönnyebb térlefedést érte el az 1950-es évek késő modern
                                                                                                                                                                                 építészetében.


                                                                                                                                                                                 A csarnok tetőszerkezetének egyik ihletője lehetett a New York-i Penn Station
                                                                                                                                                                                 boltozattal fedett, bevilágítós tere, amelyben Sajó tengeren túli évei alatt
                                                                                                                                                                                 többször  megfordulhatott.  A  pályaudvarral  egy  időben  építettek  a  debreceni
                                                                                                                                                                                 csarnokhoz hasonló, oldalvilágításos épülettömeget a Saint Luis-i Lambert
                                                                                                                                                                                 nemzetközi repülőtéren is.
                                                                Sajó István életének utolsó évtizedében az UVATERV (Út-
                                                                                                                                                                                 Érdemes megemlíteni a tetőszerkezet alatti sgrafittókat is, amiket Domanovszky
                                                                és Vasúttervező Vállalat) munkatársa volt. Ekkor épült a
  11
                                                                                                                                                                                 Endre készített. A csarnok keleti falán Debrecen vásári forgatagát, nyugati falán
                                                                debreceni vasútállomás Kelemen László vezetésével.
                                                                                                                                                                                 a híres ötösfogatot látjuk.













       86                             KÖZÉPÜLETEK                                                                                                                                                                                                                                   87
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91